Uppland i ubåtsjakt under storövningen på Östersjön
Allt från luftförsvar till ubåtsjakt ska finslipas. Den årliga militärövningen Baltops äger nu rum utanför Estlands kust. Denna gången med svenskt ubåtsdeltagande från HMS Uppland.
Övningsformen är en väletablerad sådan. Ända sedan 1972 har man inom ramen Partnerskap för fred övat i Östersjön under samma namn. En övning som i år innefattar över 6 000 militäranställda, 50 skepp och 45 flygplan från länderna runt Östersjön samt sju andra medlemsländer i NATO.
Även om Sverige varit deltagande i övningssamarbetet sedan 90-talet är det mycket som är nytt när man i år skickar ubåten HMS Uppland. Framförallt skickar Sverige en besättning där många gör sin första internationella övning.
– Dessa övningar befäster vår interoperabilitet och ger besättningen god erfarenhet av avancerad ubåtsjakt. Vi ser alla fram emot denna utmaning och att växa tillsammans som en av Östersjöns spetsigaste enheter – trots vår runda nos, säger fartygschefen Viktor Moberg med ett leende på läpparna.
Läs även:
Försvaret stoppar vindkraft till havs – riskerar rikets säkerhet
Marinchefen: Vi är väldigt farliga på hemmaplan
Svenska och brittiska kustjägare i tuff strid på Korsö
Marinchefen varnar för möjlig attack mot svenska undervattenskablar
Övningsformen är komplex och det är enligt fartygschefen mycket värdefullt att få samöva med så pass omfattande styrkor som de i Baltops.
Sverige bidrar även med annan personal
Bortsett från HMS Uppland och hennes besättning skickar man även stöd- och stabspersonal från den svenska Försvarsmakten. Dessa stationeras bland annat ombord på USS Mount Whitney, ett av två amfibiska kommandofartyg tillika flaggskeppet för USA:s sjätte flotta.
Övningen tog sin start redan den 4 juni och håller på fram till den 16. Den hade sin start i Tallin och avslutas i Kiel efter många dagar till sjöss.
Förutom länderna runt Östersjön deltar även: Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Portugal, Rumänien och USA.
I videon är klipp från pressbesök under Baltops 2023.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…