Landets mest påhälsade grund – 50 båtar per sommar!
Så många som 50 båtar går årligen på grund mellan Pukholmen, Rindö och Skarpö i Vaxholms kommun. Trots detta stoppas nya sjökort över platsen. Men en annan lösning kan vara på väg
Det är med stor sannolikhet Sveriges mest påhälsade grund. Men är det verkligen en grynna det handlar om?
Vi har pratat med Fredrik Åkerström på Sjöassistans som får reda ut frågetecknen kring denna olycksdrabbade plats utanför vid ön Pukholmen i Vaxholms kommun.
– För att få en fingervisning om hur många grundstötningar det handlar om har vi gjort en överslagsräkning utifrån oss själva och Sjöräddningssällskapet samt gjort en uppskattning över hur många olyckor andra aktörer behöver hantera baserat på deras båtbas. En bra sommar, eller dålig kanske är en bättre benämning, är cirka 50 båtar som går på grund här, säger Fredrik Åkerström, och fortsätter:
– Öborna hävdar å andra sidan att det är många fler som åker på grundet och att de bara under midsommar dragit loss fyra båtar.
Men vad är det egentligen som gömmer sig under ytan?
För att följa internationell standard har markeringen för grynnor tagits bort. Istället syns en heldragen linje med en punktad runtikring. Bredvid står det ”obstn”.
Anledningen till detta är densamma som varför man inte tillåter sjömätningar i området – det som gömmer sig under ytan är anlagt snarare än naturligt uppkommet.
– Den absoluta majoriteten av de jag pratat med uppfattar det som en sjökabel. Andra tror att det är något militärt. I själva verket rör det sig om en undervattensmur eller så kallad fördämning.
En omdiskuterad affär
Nyligen tog sjökortstillverkaren Hydrographica fram ett kort som skulle göra det hela tydligare. Men samma kort har nu stoppats av Sjöfartsverket.
Bakom stoppet står även en rad andra myndigheter. Fredrik har själv försökt få rätsida i problemet men har gång efter gång mötts av byråkrati.
– Det finns något i vattnet som gör att de inte får presentera mer data. Det får man ha respekt för men då vore det bästa om myndigheterna själva gjorde slag i saken, mätte ut och sedan hemligstämplade information som inte behövs i sjökorten.
I ett mejl till Tidningen Skärgården skriver Sjöfartsverkets presschef Sara Eriksson:
”Då det sjökort Hydrographica vill sprida är betydligt mer detaljerat än det sjökort som finns idag över området görs bedömningen att det kan medföra skada för totalförsvaret.”
Lösningen kan komma i form av teknologi
Ihop med navigations- och båtupplevelsebolaget Skippo tittar man nu på lösningar som kan göra det enklare för noviser till sjöss att bespara sig dyra drev-, propeller och kölreparationer.
– Det skulle kunna vara en lösning att lägga ut varningsmarkörer i digitala sjökort som visar på att detta inte är ett område som bara går att blåsa rakt över.
Finns det något bra sätt att ta sig förbi dessa förrädiska vatten?
– Ja om man lägger på ett satellitfilter på sjökortet eller tittar på Google Maps kan man se att det finns en muddrad ränna intill Pukholmen. Troligtvis är det något som lokalbefolkningen själva gjort för att slippa åka runt Rindö för att ta sig utåt i skärgården.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…