Candela tar in 210 miljoner – Stockholm först med nya färjan
För att öka takten på en redan påbörjad produktion tar svenska Candela nu in mångmiljoninvestering. Redan till sommaren ska första passagerarfärjorna tas i bruk i Stockholm.
I helgen stod Candela på Stockholmsmässan och stolt visade upp sin eldrivna och foilande modell C-8. Men på fabriken i Rotebro, och kontoret i Frihamnen pågick ett helt annat arbete.
Bakom kulisserna planerades en ny runda av investeringar för att sätta fart på produktionen av bolagets foilande personfärja P-12 Shuttle. Satsningen ska möjliggöra en massproduktion av fartyget som susar över vattnet med en marschfart på 27 knop och en räckvidd på 60 sjömil.
Världsledande vid sin premiär
Den nya investeringen väntas bära frukt redan i sommar och när väl den första färjan sjösätts kommer den ha världens längsta räckvidd och högsta fart för ett elektriskt passagerarfartyg.
– Denna inhämtning av nytt kapital kommer att möjliggöra klimatvänlig högfartspendling på hittills underanvända vattenvägar. P-12 färjan kommer i många fall kunna vara både snabbare och billigare än landburen kollektivtransport, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd på Candela.
I samarbete med Kungliga tekniska högskolan har företaget tagit fram livscykelanalyser som visar på att P-12 färjan endast kommer att släppa ut ett par ynka procent av vad en traditionell dieseldriven färja i jämförbar storlek gör.
Se också:
Candela – det svenska foilingundret i närbild
Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
Candela C-8 – första provkörningen i foilingläge
Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”
Mer än halverar resetiderna i Stockholm
P-12 färjorna kommer att ha sin premiär i Stockholm där de kommer att gå i kollektivtrafik mellan Ekerö och centrala Stockholm. En resa som idag tar cirka 55 minuter med bil, buss eller konventionell dieselfärja kommer istället att gå på 25 minuter.
Vidare har farkosterna också fått dispens för den vanliga hastighetsbegränsningen på 12 knop i Stockholmsinnerstads farleder då färjorna tack vare sina bärplanssysten inte kommer att dra upp svallvågor.
I klippet kan man se Candelas C-8 på San Fransiscos bukt.
I början av året kammade Candela med sin modell C-8 hem priset European Powerboat of the Year 2023, något du kan läsa om här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…