Trender i Düsseldorf – fylliga förskepp och stora fönster
Världens störta båtmässa pågår för fullt. Hamnen är på plats och frossar i bulliga förskepp, raka stävar och stora fönster. Häng med!
Att koppla grepp om världens största båtmässa är inte lätt. Fattas bara då den består av 16 hallar. Düsseldorf-mässan är också platsen och tillfället där många båtproducenter väljer att avtäcka sina nyheter med buller och bång. Helst samtidigt.
Fler spaningar i Düsseldorf:
Nimbus 465 Coupé – anrika märket satsar på trawler
Boot Düsseldorf – världens största båtmässa öppnar i helgen
Nimbus W11 – walkaround med sinne för sol och bad
Mitt i allt detta försöker Hamnens utsända reportrar skapa sig en helhetsbild. En bild som i ärlighetens namn spretar även om det går att skönja en del trender.
Frosseri i lyx
En tydlig sådan är att varken krig, kriser eller pandemier verkar påverka lyxjakterna i omsusade hall nummer sex där superjakterna fortsätter att växa såväl på längden som på bredden för varje år som går.
Att det överhuvud taget går att baxa dessa bjässar in under ett och samma tak kan vi tacka Floden Rhen för, som ligger lägligt till bara några stenkast bort. Oavsett vad så är hall 6 ett gränslöst frosseri i lyx och flärd som vanliga dödliga annars inte har möjlighet att beskåda på nära håll.
Rakare, fylligare och ljusare
Växer gör också båtarna i de övriga hallarna och det på ett sätt som kan kallas för en tydlig trend. Vi talar om fenomenet med allt rakare stävar, länge vattenlinjer och fylligare förskepp och luftsmorda steg i kombination. Något som förstås bereder mer plats i förruffarna men som kanske framför allt ger båtarna en ny och annorlunda körupplevelse än vad vi minns från förr.
Cementerat gångläge
Förbi är den tid då en skicklig förare kunde överglänsa en medelmåtta med hästlängder bara genom att trimma riggvinkeln smartare. Dagens båtar antar självmant sin förutbestämda attackvinkel i sjön som föraren sedan har att finna sig i. Att försöka trimma upp eller ner nosen på båten lönar sig knappt alls.
Varde ljus!
Sist men inte minst konstaterar vi ett allmänt frosseri i fönster och ljusinsläpp i fritidsbåtar över lag. Inte nog med att fönstren i skrovsidorna blir fler. De antar också allt mer extrema former.
Tiden då klivet ner i en båtruff var detsamma som att avskärma sig från resten av världen är förbi.
Hamnen återkommer med fler trendspaningar från båtmässan i Düsseldorf inom kort.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…