Reduktionsplikt – vad, hur och varför? Vi nystar i frågan!
Det talas mycket om reduktionsplikten på fossila bränslen men vad innebär den egentligen? I slutändan kokas frågan ner till att späda ut, eller inte späda ut drivmedel. Men är det rätt väg att gå? Vi nystar i frågan som blir allt mer aktuell.
Den så kallade reduktionsplikten trädde i kraft 1 juli 2018. Regeln omfattade till en början bensin och diesel men sedan 1 juli 2021 omfattar plikten även flygfotogen. Förenklat kan det sägas att allt från bensin- till sjömackar är skyldiga att minska sina växthusgasutsläpp från drivmedlen med en viss procentsats.
När den här artikeln skrivs har de så kallade Tidöpartierna kommit överens om att i vid årsskiftet 2023–2024 sänka reduktionsplikten till EU:s minimum på sex procent. En med andra ord rejäl sänkning från dagens 7,8 på bensin men framförallt 30,5 för diesel.
Reduktionsplikten har sedan den infördes varit Sveriges centrala styrmedel för att nå det klimatpolitiska målet med att innan 2030 minska växthusgasutsläppen med 70 procent jämfört med 2010.
Redan 2022 valde man att pausa ökningen av reduktionsplikten på bensin och diesel i samband med allt stigande drivmedelspriser.
Se även:
Priset på sjömacken kan sänkas med 5,5 kronor litern
Preems varning – ändrad reduktionsplikt kan ge prischock
En fråga kantad av för och nackdelar
En vanlig kritik mot reduktionsplikten är att den kan leda till högre priser på drivmedel för konsumenterna. De ökade kostnaderna för att producera och blanda in förnybara bränslen kan i slutändan belasta fordonsägare och hushåll, särskilt om de inte finns tillräckligt med billigare alternativ tillgängliga.
Men reduktionsplikten har även kritiserats av miljöorganisationer så som Greenpeace. De menar att reduktionsplikt och användningen av biobränslen kan vagga in samhället i en falsk trygghet där det bara är statistiken som ser bättre ut. Vidare påpekar de hur samtidigt som fossila utsläpp minskat har de biogena utsläppen ökat i samma tank vilket betytt att koldioxidutsläppen snarare ökat än minskat under de senaste årtiondena.
Andra menar också att produktionen av förnybara bränslen kan leda till oönskade indirekta effekter på miljö och markanvändning. Till exempel kan produktion av vissa biobränslen leda till avskogning eller konflikter om markanvändning i andra delar av världen. Detta kan motverka de klimatvinster som förväntas uppnås genom användningen av förnybara bränslen.
Förespråkare menar dock att de positiva effekterna av reduktionsplikten överstiger de negativa.
Den mest självklara fördelen är att man genom att öka användningen av förnybara bränslen minskar man användningen av fossila bränslen. Det i sin tur minskar utsläppen av växthusgaser. Ökad efterfrågan på förnybara bränslen ger också incitament till investeringar och forskning inom området.
Det påtalas även att en mer sparsam användning av fossila bränslen, särskilt olja, minskar Sveriges beroende av import och sårbara energikällor. Genom att öka produktionen och användningen av förnybara bränslen kan man öka energisäkerheten och minska sårbarheten för prissvängningar och geopolitiska faktorer som påverkar oljepriserna.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…