”Vi har stulit från samma båtägare sju gånger”
Båtar som ligger på ensliga områden eller vid obevakade bryggor utsätts oftare för stöld. Mest är det båtar med utombordare som drabbas. Här berättar vi om ett skräckexempel.
Efter ett par samtal med Larmtjänst om hur stort och utbrett problemet med stölder av utombordare är, så finns det vissa i mängden av alla historier som sticker ut lite extra.
En båtägare blev alltså utsatt för stöld av sin utombordare sju gånger på bara ett par år.
Ligor söker efter utombordare på ensliga bryggor
Brottsoffrets båt låg i ett ganska ensligt sommarstugeområde på en privat brygga med bara ett par andra båtar som grannar.
– De erfarna kriminella gängen som riktat in sig på stölder av utombordare letar precis efter den här typen av båtägare, sådana som inte bor i närheten och inte tittar till dem så ofta, och sätter det i system, säger Viktor Eklöf, Utredningsinspektör på Larmtjänst.
Han fortsätter:
– Det är inte ovanligt att en ny motor sitter på plats några månader senare, vilket även tjuven har koll på.
Andra har också läst:
Tips för att skydda sig mot stöld av utombordare
- Se till att båten ligger väl förankrad i bryggan med en klass tre-kättning.
- Märk din båt och båtmotor med stöldmärkning.
- Att bryggan och båten är upplyst och bevakad på lämpligt vis.
- Montera spårsändare av den typ som ditt försäkringsbolag godkänner.
Ensliga sommarstugeområden hårt utsatta av båtstölder
Många kan undra varför inte båtägaren gjorde mer för att förhindra stölderna, år ut och år in. Men det är en utmaning att ha en båt vid en enslig brygga i ett sommarstugeområde som är folktomt större delarna av året och inte ens är befolkat hela somrarna. Och det är svårt att byta båtplats när man behöver använda båten för pendling till en stuga som ligger på en ö.
Större båtklubbar som utsätts kan satsa på bättre bevakning, båtsamverkan och allmänt högre närvaro. Men där är det många som kan dela på både uppgifter och investeringar.
För den här ägaren blev lösningen att byta till en båt med inombordare. Sedan dess har han fått vara ifred.
Fotnot: Artiklarna och videorna om båtstölder är producerade i samarbete med Larmtjänst som är en icke vinstdrivande branschorganisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet.
Videorna är fiktiva men baserade på verkliga händelser.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…