Stulna båtmotorer åter till Orust – ett slag mot internationell brottslighet
Under onsdagen anlände en lastbil fullastad med stulna båtmotorer till Henån på Orust. Motorerna, som stulits på olika platser i Sverige, hade spårats och återtagits tack vare ett effektivt samarbete mellan svensk och rumänsk polis.
I ett industriområde i Henån på Orust rullar en lastbil in fylld med båtmotorer. Den har åkt från Rumänien men frakten är svensk. De har stulits från hamnar och varv runt om i Sverige och smugglats ner till olika platser i Östeuropa där de sålts.
Genom ett nära samarbete mellan svensk och rumänsk polis har dessa stulna motorer kunnat identifieras i Rumänien och andra östeuropeiska länder och därefter kunnat skickas tillbaka hit till västkusten.
– Vi fått 23 motorer men på grund av deras storlek kunde vi bara få upp 17 stycken i detta lass, säger Thomas Andersson, chef för båtsamverkan väst och lägger till att detta är den tredje leveranser av stulna båtmotorer sedan i höstas.
Stölder av båtmotorer har länge varit ett problem i Sverige, med ligor som systematiskt riktat in sig på dyra utombordare. Genom att märka motorerna med unika identitetsnummer har polisen kunnat spåra dem även när de förts utomlands. I det aktuella fallet har samarbetet med rumänska myndigheter varit avgörande för att återföra motorerna till Sverige.
Andra har också läst:
– Det är främst genom de så kallade mikroflingorna som vi har kunnat identifiera motorerna. Hur än dessa stöldligor gör när de ska skrapar bort serienumren, finns det alltid ett antal mikroflingor kvar. På så sätt har den svenska märkningsfirman, tillsammans med tysk och lokal polis, kunnat hitta svenska motorer i Rumänien förklarar Thomas Andersson.
Han kallar motorstöldsligan som står bakom stölderna för ”Båtmotortjuvarna AB”.
– Vi har att göra med skickliga gäng. De har hållit i flera år men skillnaden är att vi numera är på plats och kommer och hämtar tillbaka motorerna.
De har varit aktiva i många år och antas vara en internationell liga som har filialer i flera nordeuropeiska länder med kust och ett stort båtliv.
På plats för att ta emot motorerna var Thomas Andersson, regionalt ansvarig för det brottsförebyggande projektet Båtsamverkan, Viktor Eklöf från Larmtjänst och Robert Johnsson från Svenska Sjö Båtförsäkringar. Foto: Wilhelm Olivecrona.
Även Viktor Eklöf, utredningsinspektör på Larmtjänst är på plats för att välkomna den rumänska chauffören. Han har jobbat nära sina rumänska kollegor och välkomnar ett fortsatt arbete.
– Jag ser bara fördelar med detta samarbete. Det är bra att vi kan hjälpa det lagförande landet med hanteringen av godset och vi skickar samtidigt en tydlig signal till dessa ligor att allt som är stulet kommer återtas till Sverige.
”Det kriminella maskineriet är väloljat”
På andra sidan samarbetet sitter rumänska polisinspektören Petrica Olaru. Han är stolt över arbetet.
– Det värdefulla stödet från specialister från olika europeiska polisenheter, med deras breda erfarenhet av att bekämpa motorstölder har varit avgörande för att detta ingripande blivit så framgångsrikt, skriver Olaru.
Han berättar att ligorna som står för stölderna är extremt välorganiserade och verkar i flera länder
Ligorna jobbar i många länder
– Dessa kriminella organisationer fungerar som väloljade maskiner där varje medlem spelar en specifik roll.
Ligorna har spanare som verkar i Sverige men även andra länder som bland annat Norge, Danmark och Skottland. De väljer ut och identifierar motorer som senare demonteras och förs ut från marinor och varv.
Viktigt att polisanmäla
Polis Thomas Andersson betonar vikten av detaljerade polisanmälningar:
– Motorerna har kunnat identifieras med hjälp av bland annat motornummer, som har jämförts med de uppgifter som finns i polisanmälningarna – något som visar på vikten av att göra en ordentlig och detaljerad polisanmälan om man skulle utsättas för en båtmotorstöld.
Nästa fas är transporten genom Europas gränser. Då göms motorerna i lastbilar och inte sällan fraktas de tillsammans med legitima varor för att blandas ihop och inte upptäckas. När de nått sin slutdestination tar ett tredje team över. De är specialiserade på att förfalska dokument, ändra deras serienummer för att radera motorernas historik. När de på så sätt gjorts “vita” säljs de online eller på “gråa marknader” och är därefter till synes helt legitima motorer.
– Det är en sofistikerad operation, men de brottsbekämpande myndigheterna har anpassat sig. Tack vare det nära samarbetet mellan rumänsk gränspolis och svensk polis har vi kunnat störa dessa nätverk, återfå stöldgods och förhindra ytterligare brott, förklarar Petrica Olaru.
Många av dessa hamnar hos båtägare i Donauflodens delta i Rumänien. I och med deltats komplexa vattenvägar menar Olaru att de är en perfekt plats för att gömma stulna varor.
Många stulna motorer i Rumänien
Chaffören till transporten, Andrei Orlivski, hävdar att 80 procent av båtmotorerna runt om Donauflodens delta är stulna.
Många av de svenska motorerna stals för flera år sedan och har använts flitigt sedan dess. Ägarna har i de flesta fallen redan blivit ersatta och nu kommer troligtvis försäkringsbolagen sälja dem som reservdelar, berättar Roger Johnsson på försäkringsbolaget Svenska sjö.
Tydlig signal till motortjuvarna
Denna framgångsrika operation sänder en tydlig signal till kriminella nätverk om att internationellt samarbete och noggrann märkning av egendom försvårar deras verksamhet. Båtägare uppmanas att fortsätta märka sina motorer och rapportera stölder omedelbart för att underlätta polisens arbete och öka chanserna att få tillbaka stulen egendom.
Reporter & film

Wilhelm
Reporter