Varvsägaren ger sin teori om Bayesian: ”Tragedin kunde ha förhindrats”
Hur kunde det ske? Det är frågan som ställts av många efter den tragiska olyckan med lyxjakten Bayesian. Nu ger tillverkaren syn på händelsen.
Under fredagen hittades den sista saknade kroppen från tragedin med lyxjakten Bayesian som kapsejsade tidigare i veckan. Enligt uppgifter i Italienska medier ska det vara techmiljardären Mike Lynchs 18-åriga dotter som nu hittats.
En fråga som många ställt sig under de senaste dagarna är hur det kunde gå så fel så fort.
Varvet bakom lyxjakten tror sig nu kunna konstatera flera faktorer som ger förklaring till varför lyxjakten sjönk som den gjorde.
Öppna luckor – den förödande faktron
Det har spekulerats kring huruvida båtens sänkköl, som ska ha varit upphissad, var det som fick båten att kränga hårt. I krängningen fylldes båten med vatten som en följd av att såväl tendergaraget som en lucka i fribordet stått öppna.
Andra har också läst:
Bayesian ska enligt varvets utlåtande klara en krängning på 73 grader utan att kapsejsa. Med kölen nedfälld klarar den en krängning på 88 grader, det vill säga med masten liggandes i eller strax över vattnet.
– Om båten hanterats korrekt skulle båten klarat av vädret utan några som helst bekymmer, säger Giovanni Costantino, ägare av varvet Perini Navi som byggde Bayesian till Financial Times.
Dykningarna som gjorts på vraket har därtill visat att de förorsakade passagerarna befann sig i sina hytter. Något som enligt Costantino är ett gravt tjänstefel av kaptenen.
– Han (kaptenen reds. anm.) borde ha låst allt, samlat alla passagerare på den en säker förbestämd plats. Detta är praxis. Ingen borde ha varit i sin hytt. Rätt procedur är att starta motorn, lätta ankare, säva mot vinden och sänka kölen. Detta skulle ha ökat stabiliteten, säkerheten och komforten.
I en Youtube-video går eSysman SuperYachts in på djupet i ärendet, se den nedan:
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…