Varvsägaren ger sin teori om Bayesian: ”Tragedin kunde ha förhindrats”
Hur kunde det ske? Det är frågan som ställts av många efter den tragiska olyckan med lyxjakten Bayesian. Nu ger tillverkaren syn på händelsen.
Under fredagen hittades den sista saknade kroppen från tragedin med lyxjakten Bayesian som kapsejsade tidigare i veckan. Enligt uppgifter i Italienska medier ska det vara techmiljardären Mike Lynchs 18-åriga dotter som nu hittats.
En fråga som många ställt sig under de senaste dagarna är hur det kunde gå så fel så fort.
Varvet bakom lyxjakten tror sig nu kunna konstatera flera faktorer som ger förklaring till varför lyxjakten sjönk som den gjorde.
Öppna luckor – den förödande faktron
Det har spekulerats kring huruvida båtens sänkköl, som ska ha varit upphissad, var det som fick båten att kränga hårt. I krängningen fylldes båten med vatten som en följd av att såväl tendergaraget som en lucka i fribordet stått öppna.
Andra har också läst:
Bayesian ska enligt varvets utlåtande klara en krängning på 73 grader utan att kapsejsa. Med kölen nedfälld klarar den en krängning på 88 grader, det vill säga med masten liggandes i eller strax över vattnet.
– Om båten hanterats korrekt skulle båten klarat av vädret utan några som helst bekymmer, säger Giovanni Costantino, ägare av varvet Perini Navi som byggde Bayesian till Financial Times.
Dykningarna som gjorts på vraket har därtill visat att de förorsakade passagerarna befann sig i sina hytter. Något som enligt Costantino är ett gravt tjänstefel av kaptenen.
– Han (kaptenen reds. anm.) borde ha låst allt, samlat alla passagerare på den en säker förbestämd plats. Detta är praxis. Ingen borde ha varit i sin hytt. Rätt procedur är att starta motorn, lätta ankare, säva mot vinden och sänka kölen. Detta skulle ha ökat stabiliteten, säkerheten och komforten.
I en Youtube-video går eSysman SuperYachts in på djupet i ärendet, se den nedan:
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…