Varvsägaren ger sin teori om Bayesian: ”Tragedin kunde ha förhindrats”

Hur kunde det ske? Det är frågan som ställts av många efter den tragiska olyckan med lyxjakten Bayesian. Nu ger tillverkaren syn på händelsen.

Under fredagen hittades den sista saknade kroppen från tragedin med lyxjakten Bayesian som kapsejsade tidigare i veckan. Enligt uppgifter i Italienska medier ska det vara techmiljardären Mike Lynchs 18-åriga dotter som nu hittats.

En fråga som många ställt sig under de senaste dagarna är hur det kunde gå så fel så fort.

Varvet bakom lyxjakten tror sig nu kunna konstatera flera faktorer som ger förklaring till varför lyxjakten sjönk som den gjorde.

Öppna luckor – den förödande faktron

Det har spekulerats kring huruvida båtens sänkköl, som ska ha varit upphissad, var det som fick båten att kränga hårt. I krängningen fylldes båten med vatten som en följd av att såväl tendergaraget som en lucka i fribordet stått öppna.

Bayesian ska enligt varvets utlåtande klara en krängning på 73 grader utan att kapsejsa. Med kölen nedfälld klarar den en krängning på 88 grader, det vill säga med masten liggandes i eller strax över vattnet.

– Om båten hanterats korrekt skulle båten klarat av vädret utan några som helst bekymmer, säger Giovanni Costantino, ägare av varvet Perini Navi som byggde Bayesian till Financial Times.

Dykningarna som gjorts på vraket har därtill visat att de förorsakade passagerarna befann sig i sina hytter. Något som enligt Costantino är ett gravt tjänstefel av kaptenen.

– Han (kaptenen reds. anm.) borde ha låst allt, samlat alla passagerare på den en säker förbestämd plats. Detta är praxis. Ingen borde ha varit i sin hytt. Rätt procedur är att starta motorn, lätta ankare, säva mot vinden och sänka kölen. Detta skulle ha ökat stabiliteten, säkerheten och komforten.

I en Youtube-video går eSysman SuperYachts in på djupet i ärendet, se den nedan:

Många har läst

Populära båttester

Skippo Upptäcker

Båtliv på höst och vinter

Sommaren är över – snart dags för fixsäsong!

Hållbarhet & miljö