Väderfenomenet som fick lyxjakten Bayesian att kapsejsa
Global uppvärmning kan göra havstromber likt den som sänkte lyxjakten Bayesian allt vanligare. Det otäcka väderfenomenet kan uppstå plötsligt eller som en effekt av redan kraftiga vindar.
Tack och lov så är de inte särskilt vanliga i våra svenska vatten men förekommer gör de. Nyligen har en så kallad havstromb orsakat skador som skapat stora rubriker världen över.
Historien har sin början i början av veckan när den 56 meter långa lyxjakten Bayesian kapsejsade utanför Siciliens kust där den låg för ankare. Tromben kom som en blixt från klar himmel och överrumplade såväl besättning som passagerare ombord på lyxseglaren.
Väderfenomenet är som vanligast i tropiska och subtropiska områden men kan förekomma även på andra breddgrader.
Andra har också läst:
Ett väderfenomen som kan bli vanligare
Även om det är högst ovanligt att båtar sänks av väderfenomen som detta så kan tromber bildade över vattenmassor komma att bli vanligare. Det erfar åtminstone klimatforskare.
– Om denna uppvärmningstakt fortsätter i framtiden är det mycket möjligt att dessa fenomen blir vanliga och inte sällsynta, säger Michalis Sioutas, doktor inom meteorologi vid det Greklands meteorologiska institut till tidningen Wired, och fortsätter:
– Det är mycket möjligt att havstromber eller till och med tornados och extrema stormar blir vanliga.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…