Vägfärjorna – det här irriterar de sig på!
Hamnen.se har frågat sjöpolisen, Silja Line och andra yrkesskeppare om hur fritidsfolket sköter sig till sjöss. Nu har turen kommit till skepparen på vägfärjan som är länken mellan fastlandet och Ljusterö i Stockholms mellanskärgård.
Vi buskör, vinglar, kör på fyllan och har dålig koll på sjövägsreglerna – skulle man kunna tro om man bara har kvällstidningsrubrikerna som källa.
Men ju mer Hamnen.se nystar i ämnet så klarnar en bild av det motsatta.
Hamnen.se har pratat med sjöpolisen, Silja Line och andra yrkesskeppare som menar att båtfolket är ett mycket ansvarstagande och kunnigt släkte som sätter ära i att göra rätt till sjöss.
Många liv skulle sparas om fler tillbringade mer tid till sjöss.
Det ovan sagda får också stöd av statistik som visar att båtliv är en jämförelsevis mycket säker fritidssysselsättning.
Eller som en av alla yrkesskeppare som vi har pratat med uttryckte det:
– Om folk bara kunde ge sig ut på sjön under sina semestrar istället för att tillbringa dem på vägarna så skulle många liv sparas varje år.
20 år på olika kommandobryggor
Nu har turen kommit till vägfärjeskepparen Mattias Erling som under 20-talet år på olika kommandobryggor har en god bild av fritidsbåtfolket.
– De, eller vi – jag är ju själv fritidsbåtskeppare – vill gärna göra rätt och min vardag när jag framför Ljusteröfärjan är väldig bekymmersfri när det gäller detta, säger Mattias.
Han fortsätter:
– Tvärt om brukar de allra flesta väja i god tid och hålla bra avstånd – även om de har rätt till väg.
De kanske tycker att du seglar för brödfödan?
– Ja, och det är ju snällt på alla sätt men det är inte ett argument som håller i en rättssal. Att köra för sitt bröd är ingen skriven regel utan mer ett gammalt talesätt som visserligen ofta är kopplat till gott sjömanskap. Jag väjer mer än gärna när jag ska, säger Mattias.
Men det måste väl ändå vara skönt på hösten när båttrafiken glesnar och du slipper väja för så många?
– Alla säsonger har sin charm och jag gillar hösten. Men inte av den anledningen.
– Jag gillar när det är rörelse där ute och när jag får manövrera färjan i samspel med annan båttrafik. Ju, fler småbåtar att ta hänsyn till runt omkring desto fortare går arbetspassen, kan man säga.
Så dina erfarenheter från olika kommandobryggor och ditt förhållande till fritidsbåtar är bara en lång och ljuv lovsång?
– Nja, det var en återkommande grej som var irriterande och ibland obehaglig under min tid som lotsstyrman på Tallink Silja och de stora finlandsbåtarna. Då hände det då och då att småbåtar passerade alldeles för nära framför stäven och det är inte bra på något sätt.
Mattias fortsätter:
– Som fritidsbåtförare måste man tänka på allt som kan hända när man befinner sig framför stora fartyg. Man kan få soppatorsk eller annat motorkrångel, för att nämna en del…
– Framför allt var det när jag skulle manövrera Silja Symphony på 27 000 ton i passagen mellan Oxdjupet och Trälhavet som småbåtar kunde komma obekvämt nära stäven, avslutar Mattias.
Foto omslag: Wikipedia.
Vägfärjan Jupiter
Längd: 86,2 m
Bredd: 14 m
Djup: 3,3 m
Motor: 4 x Volvo Penta D12
Toppfart: 12 knop
Antal passagerare: 397 st
Antal fordon: 60 st
Byggår: 2005-2007
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…