Överdriven rädsla för brand i elbilar på färjor
Risken för brand i elbilar ombord på färjor är inte större än för fordon med traditionella bränslen. Detta enligt ny forskning av Research Institutes of Sweden.
Många rederier tvekar inför hanteringen av elbilar på grund av brandrisken. Ny forskning visar dock att rädslan är överdriven och att brandriskerna med elbilar inte är större än för fordon med traditionella bränslen.
Se också:
Brand ombord på Stena Scandica
Överdriven oro
– Det finns en stor rädsla kring hanteringen av elbilar som fått extra stort fokus när det kommer till fartyg på grund av den utsatthet man befinner sig i på havet, säger Franz Evegren, projektledare för LASH FIRE och enhetschef på Brandsäker Transport på RISE till Auto Motor & Sport.
Brinner annorlunda
Av samma forskningsrapport kan man dock utläsa att brandförloppet skiljer sig mellan eldrivna och fossildrivna bilar. Elbilar innebär alltså inte en större risk för brand. Men när de väl brinner kan de hamna i termisk rusning som är svår att få stopp på och som ger utsläpp av brännbara gaser.
Kyltransporter är värst
En av de vanligaste orsakerna till brand ombord på färjor har dock med el att göra. Framför allt är det kylda lastbilsenheter som har orsakat bränderna.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…