Kustbevakningen börjar med fysiska bränslekontroller
I sommar ska Kustbevakningen börja med hårdare kontroller av märk bränsle ombord på båtar. Uppgiften har funnits sedan tidigare men nu har Skatteverket gett ett speciellt uppdrag. Vid en kontroll är båtägare skyldiga att släppa ombord myndighetsperson och tillhandahålla information.
Att det är otillåtet att köra med så kallat märkt, i dagligt tal gröndiesel eller färgad diesel, är inget nytt. Sådan typ av bränsle får endast användas inom yrkesutövning. Kustbevakningen har sedan tidigare haft möjlighet att gå ombord på fartyg utan misstanke om att en båt framdrivs av märkt bränsle men det är en rätt som sällan utövats.
Det blir det dock ändring på i sommar.
I ett pressmeddelande informerar myndigheten att de fått i uppdrag av Skatteverket att börja utföra kontroller. Denna lågbeskattade dieselolja är märkt med ett speciellt färgämne vilket det fått sitt namn ifrån. Vid en kontroll har Kustbevakningen befogenhet att få tillträde till låsta utrymmen, handlingar och information för att kunna utföra kontrollen på ett tillfredsställande sätt.
Själva inspektionen är enkel och oftast går det att se huruvida dieseln är färgad. Går inte det tar man et prov av dieseln i tanken och finns det misstanke om att dieseln är märkt skickas provet på analys. Skulle dieseln visa sig vara otillåten går ärendet vidare till Skatteverket som i sin tur kan besluta om att utfärda en sanktionsavgift.
Det är möjligt att avlägsna märkämnet i dieseln men att göra det är brottsligt och kan leda till en brottsutredning.
Tillåtet i specifika ändamål
Däremot så finns det tillfällen då det är tillåtet med gröndiesel. Isåfall ska den som framför båten kunna visa upp ett medgivande från Skatteverket. Ändamål där det är tillåtet är som följer:
- Passagerar- eller varutransport där en avgift tas ut eller där betalning sker av tillhandahållande av andra tjänster.
- Myndighetsutövande båtar och skepp får använda märkt diesel.
- Frivilliga försvarsorganisationer såsom Sjövärnskårerna, Röda Korset, med flera.
- Sjöräddning, brandövervakning och liknande verksamhet, alternativt där övning och utbildning för sådan verksamhet utförs av ideella organisationer.
- Yrkesfiske.
Du kan läsa mer om direktivet och märkt diesel på Kustbevakningens hemsida.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…