Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Kan decentraliserad laddning till sjöss vara ett steg mot en grönare sjöfartssektor? Det tror Göteborgsbolaget SeaFjord Energy som nu storsatsar på världens första e-bunkerfartyg.
För att stora fartyg idag ska kunna ladda batterier krävs omfattande infrastruktur. Idag kan det så gott som uteslutande göras i hamn och utbyggnaden av anslutningar är såväl dyrt som ofta praktiskt omöjligt.
Nu vill Göteborgsbolaget SeaFjord Energy revolutionera branschen genom att utveckla världens första e-bunkerfartyg. Ett fartyg som skulle kunna möjliggöra en mer decentraliserad infrastruktur kring laddning av skepp till sjöss.
– Vårt nya e-bunkerfartyg är utrustat med ett stort batterilager och kan leverera grön energi i form av elektroner dit kunden behöver. Det ökar drastiskt möjligheterna för stora fartyg att bli elektrifierade och operera emissionsfritt till havs samt inom hamnar och fjordar i större utsträckning, skriver Elias Magnusson, COO på SeaFjord Energy.
Läs även:
Framtidskonceptet Vela – trimaran som containerfartyg
Vilhelm vill locka fler unga till yrkessjöfarten
Grön ljus för ny farled mellan Landsort och Södertälje
Mer än bara ett bunkerskepp
Men man ser även andra fördelar med konceptet. Tack vare lagringsfunktionen ges fartyget möjlighet att handla med energi som laddats på en plats där det finns överskott av energi för att sedan leverera vid en annan plats eller vid en annan tidpunkt.
E-bunkerfartyget ska också kunna bistå i beredskapssammanhang och krissituationer som en mobil batteribank.
Fartyget är utvecklat tillsammans med FKAB Marine Design som länge arbetat för en mer hållbar fartygssektor. Tillsammans vill de båda bolagen tillgängliggöra en grönare och framöver utläppsfri sjöfartsindustri.
– Vi är stolta över att vara pionjärer inom utvecklingen av denna fartygstyp och ser fram emot att samarbeta med våra partners och intressenter för att främja en mer hållbar maritim sektor, skriver SeaFjord Energys vd Andreas Magnusson i pressmeddelandet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…