Saknade från sjunkna fartyget i Nordsjön kan vara kvar ombord
Larmet om att två fraktfartyg kolliderat i Nordsjön kom tidigt på tisdagsmorgonen. Olyckan inträffade på öppet hav utanför Helgoland i Tyska bukten. Flera personer uppges saknas efter att ett av skeppen sjunkit.
De två fartygen Polesie och Verity ska runt klockan 05 på tisdagsmorgonen ha kolliderat. Det drygt 90 meter långa brittiska fraktfartyget Verity sjönk efter kollisionen och enligt den tyska tidningen Bild har två personer hittills kunnat räddas ur vattnet, en har hittats död och fyra saknas fortfarande.
Flera sjöräddningsfartyg befinner sig på haveriplatsen där Polesie som seglar under Bahamas flagga fortfarande är kvar. Skeppet flyter fortfarande och har en besättning om 22 personer ombord.
Flera personer uppges saknas och tyska myndigheter söker efter överlevande i det 15 gradiga vattnet. På platsen blåser det dessutom friska vindar och vågorna är höga vilket försvårar arbetet med att hitta de fyra som fortfarande saknas.
– Om man hittar en person i vattnet så ska man ju ta sig upp till den med förhållandevis stora fartyg, som ska undsätta personen. Det är en utmaning, säger Adam Goll-Rasmussen, räddningstjänstansvarig och sjökapten på Svenska Sjöräddningssällskapet till Dagens Nyheter.
Enligt honom inträffade olyckan när Verity försökte korsa separationszonen men vad som gjorde att kollisionen inträffade är ännu oklart.
En av teorierna man i nuläget arbetar med är ifall de saknade personerna skulle kunna ha blivit inlåsta vid förlisningen. Sökandet väntas pågå ända in på natten till onsdag.
Texten uppdateras.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…