Saknade från sjunkna fartyget i Nordsjön kan vara kvar ombord
Larmet om att två fraktfartyg kolliderat i Nordsjön kom tidigt på tisdagsmorgonen. Olyckan inträffade på öppet hav utanför Helgoland i Tyska bukten. Flera personer uppges saknas efter att ett av skeppen sjunkit.
De två fartygen Polesie och Verity ska runt klockan 05 på tisdagsmorgonen ha kolliderat. Det drygt 90 meter långa brittiska fraktfartyget Verity sjönk efter kollisionen och enligt den tyska tidningen Bild har två personer hittills kunnat räddas ur vattnet, en har hittats död och fyra saknas fortfarande.
Flera sjöräddningsfartyg befinner sig på haveriplatsen där Polesie som seglar under Bahamas flagga fortfarande är kvar. Skeppet flyter fortfarande och har en besättning om 22 personer ombord.
Flera personer uppges saknas och tyska myndigheter söker efter överlevande i det 15 gradiga vattnet. På platsen blåser det dessutom friska vindar och vågorna är höga vilket försvårar arbetet med att hitta de fyra som fortfarande saknas.
– Om man hittar en person i vattnet så ska man ju ta sig upp till den med förhållandevis stora fartyg, som ska undsätta personen. Det är en utmaning, säger Adam Goll-Rasmussen, räddningstjänstansvarig och sjökapten på Svenska Sjöräddningssällskapet till Dagens Nyheter.
Enligt honom inträffade olyckan när Verity försökte korsa separationszonen men vad som gjorde att kollisionen inträffade är ännu oklart.
En av teorierna man i nuläget arbetar med är ifall de saknade personerna skulle kunna ha blivit inlåsta vid förlisningen. Sökandet väntas pågå ända in på natten till onsdag.
Texten uppdateras.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…