Försvaret stoppar vindkraft till havs – riskerar rikets säkerhet
Sex av åtta planerade vindkraftsparker till havs som väntar på regeringens godkännande har redan fått ett nej från Försvarsmakten. Dess byggande skulle kunna riskera Sveriges säkerhet, berättar Dagens Nyheter.
Efter regeringens godkännande av två havsparker av vindkraft utanför Hallands kust i förra veckan väntar ytterligare svar från utredningar på ytterligare åtta parker. Sex av dessa har Försvarsmakten sagt blankt nej till och vad beträffar Kattegatt Syd som under förra veckan godkändes av regeringen är även där svaret nekande.
Vad som ligger till grund för de nekande beskeden vill man inte berätta på grund av sekretess. Men enligt Stig-Olof Krohné på försvarsstaben är det fyra aspekter som vägs in:
- Övningsverksamheten för både marinen och flyget, ofta i samverkan med andra nationer.
- Radarövervakning och andra sensorer på och under vattnet men även i luften och in över markområden i andra länder.
- Kommunikation via radio.
- Signalspaning från FRA och annan underrättelseinhämtning.
Vindkraft på fel ställen kan enligt försvaret ge direkta konsekvenser på Sveriges förmåga att försvara sig.
– Våra övningsområden minskar och vi får sämre möjligheter att övervaka, kommunicera och inhämta underrättelser, säger Stig-Olof Krohné till tidningen.
Förhållandena för att anlägga vindkraft till havs i de aktuella områdena och samtidigt möta Försvarsmaktens krav blir svårt även enligt Energimyndigheten. I slutrapporten konstaterar man följande:
”I Östersjön finns i detta underlag inga områden där det bedöms finnas förutsättningar för samexistens mellan försvarsintressen och vindkraft.”
Dialog mellan Försvarsmakten och energibolag
Hoppet läggs nu på dialog mellan Försvarsmakten och energibolagen som vill anlägga vindkraftsparker till havs. Men att dessa samtal skulle bära någon direkt frukt är osannolikt. I diskussionerna skulle nämligen försvarsmakten behöva delge uppgifter som är sekretessbelagda vilket de ogärna gör.
Även om Försvarsmakten är positiva till dialogen tror före detta högt uppsatta inom myndigheten att det kan bli svårt att hitta en väg framåt.
– Jag tror inte att dialogen mellan Försvarsmakten och vindkraftsbolagen kommer att leda till några större förändringar. Försvarsmakten har lämnat sitt svar och det är det som gäller. Det är en sak för riksdag och regering döma av den här frågan, säger Jan Thörnqvist, före detta marinchef, till Dagens Nyheter.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…