Verkliga händelser med nödsignaler till sjöss

Nödbloss

NödblossHär berättar vi om nödställda som onödigt förvirrats när de använt nödsignaler.

Dick Levinson låg med sin 37-fots båt utanför Irlands kust med ett rigghaveri. Det var under Fastnet Race 1979. De fick syn på ett mindre fartyg. De beslutade sig att tända ett nödbloss. Han berättar:

”Vid det här tillfället satt jag och en annan kille på vakt i sittbrunnen. Jag ropade åt grabbarna där nere att de skulle slänga upp ett bloss. Så småningom kom det upp en avlång tub. I mörkret var det omöjligt att se vad det var för något. Dessutom hade jag inte förberett mig så att jag visste hur man tände blossen. Jag slängde ner det igen och bad om instruktioner som de kunde läsa i ljuset från kartlampan. Så fick jag upp det igen med instruktioner hur jag skulle göra. Ryckte ur botten på den och tände.

 

Då visade det sig att det var en röksignal och den var ju inte till så mycket hjälp i mörkret utan den skickade vi överbord ganska raskt. I stället fick vi upp det rätta blosset. Då visade det sig naturligtvis att här var det ett annat handgrepp som krävdes för att tända det. Så det åkte ner igen med begäran om instruktioner. Jag fick instruktionerna och tände det. Det här ledde inte till någon som helst reaktion från fiskefartyget. Det passerade på ungefär trehundra meters avstånd och fortsatte på sin kurs.”

Sedermera lyckades besättningen dock arrangera en nödrigg och de kunde ta sig i hamn på egen hand.

Då, i slutet av 70-talet, var det inte alls lika vanligt med radiokommunikation som det är idag. Säkerhetsbestämmelserna krävde inte ens att deltagarna i Fastnet Race hade VHF-radiotelefon ombord. Då spelade de pyrotekniska nödsignalerna en mycket viktig roll. Men ännu idag har handbloss, nödraketer och röksignaler en betydelse. När alla andra metoder är uttömda är det pyrotekniken som återstår.

Dessutom kan ett handbloss vara den sista, effektiva signalen som leder spanande sjöräddare rätt.

I Sydney-Hobart Race 1998 användes pyroteknik av flera av de nödställda båtarna och en del rapporterade liknande problem som Dick Levinson.

I julinumret av Yachting Monthly 1999 beskrevs hur en segelbåt med en man och en kvinna ombord befann sig i sjunkande tillstånd fem sjömil utanför Start Point.

De sjösatte livflotten som blåste upp sig bredvid båten. Innan de skulle överge båten avfyrade mannen en nödraket. Tyvärr höll han den upp och ned. Den gick rakt ner i livflotten som brann upp. Paret överlevde genom att istället gå i en gummijolle som de bogserat efter sig. Från den lyckades de nödsignalera och de kom till undsättning.

Läs också om:
Hur du kollar dina nödraketer

Text Jonas Ekblad

 

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Båtliv på höst och vinter

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö