Nödraketer – rätt och fel
Det är viktigt att ha nödraketer eller nödbloss med ombord. Men lika viktigt är att veta hur de fungerar.
Jonas Ekblad beskriver hur fallskärmsraketer, handbloss och röksignaler ska användas – och när.
Fallskärmsraketer
Fallskärmsraketer stiger högt, lyser starkt och är i första hand lämpliga för att väcka uppmärksamhet på långt håll. De syns både på dagen och på natten. Det finns exempel på hur personer stått i Visby en klar natt och iakttagit raketer uppsända inifrån Kalmarsund – alltså på andra sidan öland!
Det finns också situationer med nödställda som avfyrat nödraketer nära handelsfartyg som inte reagerat. En förklaring kan vara att de stiger så högt att en vakthavande, som står ett stycke in på kommandobryggan, inte ser dem därför att taket skymmer.
För att raketen ska dala rakt ovanför dig kan du möjligen sikta cirka femton grader i medvind vid avfyrningen. Raketen söker sig mot vinden på vägen upp.
Handbloss
Handblossen tänds när räddningen är nära och visar positionen exakt till skillnad från raketerna. Precis som fallskärmsraketerna kan handblossen synas rätt bra även på dagen.
Röksignaler
Röksignalerna är endast till nytta i dagsljus. De kan synas bra vid flygspaning. De handhållna varianterna avger rök ungefär en minut och det kan vara i minsta laget. Om man ska satsa på röksignaler är det bästa valet burkar som slängs i sjön och avger rök i minst tre minuter. Släng dem i lä så att inte röken driver in över båten eller flotten. Det är mycket obehagligt att bli insvept i röken.
Handhållna röksignaler lämnar vi därhän eftersom deras nytta är tveksam. De har dålig kapacitet. I blåsigt väder riskerar röken att bara bli en liten strimma. IMO har inte formulerat några krav på dem.
Utöver de pyrotekniska nödsignaler som nämnts finns ett antal enklare signaler liknande de så kallade ”pennraketerna”. De kastar ut röda raketer av någon sort. Gemensamt för dem är att stighöjder och brinntider inte kan mäta sig med de IMO-godkända signalerna.
För mer professionellt bruk finns signalpistoler som kan sända ut rätt kraftfulla signaler och till och med fallskärmsraketer. Det mesta i den här vägen, från pennraketer och uppåt kräver vapenlicens och är inte ett förstahandsval för fritidsbåtsbruk.
Läs också om:
Hur du kollar dina nödraketer
Verkliga händelser med nödsignaler till sjöss
Fem frågor och svar om nödraketer
Krav på nödsignaler
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…