Följ med på en djupdykning i fritidsbåtens historia
Att Sverige är ett av världens fritidsbåtstätaste länder har nog inte undgått många. Men hur kommer det sig egentligen? Sjöhistoriskas föremålsintendent Eva Berglund Thörnblom bjuder på en spännande föreläsning – se klippet!

Äger man inte en så har man med största sannolikhet någon gång varit ute i en fritidsbåt. Det är snudd på en allmän sanning. Men vi i Sverige har vi under flera hundra år gett oss ut till sjöss av den enkla anledningen att njuta av naturen.
En tradition med anor till 1700-talet
Sveriges första fritidsbåt brukar sägas vara teaternkungen Gustav III:s Amphion. En lustsegelbåt som kungen lät bygga och som han sedan fördes omkring ombord på i ute i skärgården.
– Den var tydligen känd som en väldigt dålig seglare och kallades för Den gyllende träskon, men det störde nog inte Gustav III så mycket, säger Eva Berglund-Thörnblom, föremålsintendent på Sjöhistoriska.
När väl hovet kom ut på sjön spred sig trenden och snart började allt fler skaffa sig båtar för annat än arbete. De blev på så vis ett sätt för folket att förlusta sig.
Folkhemsrörelsen
Men det var länge som fritidsbåtarna bara var något för de mer välställda. Även om det i klubbarna inte hade större betydelse vilken roll man hade i samhället så var båtarna ofta dyra och byggda i exklusiva eller exotiska material såsom hondurasmahogny eller med däck i teak.
Detta blev uppkomsten av modeller som Mälar 22:an. Båttyper som skulle byggas enligt en och samma ritning och i inhemska material. Störst av alla är föga förvånande Folkbåten som 1942 tog Sverige med storm. Detta några år efter att en andra semestervecka införts och med en ambition att få ut folket i naturen och skärgården.
Då och nu
I den moderna plastbåtens tid har båtfolket gått allt mer mot bekvämligheter. Man vill att båten ska vara som ett hem borta från hemmet.
– Kanske är det de här människorna som på 70-talet valde en Maxi 77 som idag har bytt upp sig till de här riktigt stora båtarna – jag bara gissar. Därför Maxi 77:an som kom en bit in på 70-talet ser inte alls ut som en Mälar 22 till exempel. Den är lång och smal och ganska trån inuti medan Maxin är kort, bred och väldigt rymlig inuti. Med Maxi 77:an kom också en helt ny typ av båtfolk för det var modernt att segla, spekulerar Eva Berglund-Thörnblom.
Det är också en spekulation som motiverar frågan:
Vilka är det som seglar Maxi 77 eller IF-båtar idag?
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…