Följ med på en djupdykning i fritidsbåtens historia
Att Sverige är ett av världens fritidsbåtstätaste länder har nog inte undgått många. Men hur kommer det sig egentligen? Sjöhistoriskas föremålsintendent Eva Berglund Thörnblom bjuder på en spännande föreläsning – se klippet!
Äger man inte en så har man med största sannolikhet någon gång varit ute i en fritidsbåt. Det är snudd på en allmän sanning. Men vi i Sverige har vi under flera hundra år gett oss ut till sjöss av den enkla anledningen att njuta av naturen.
En tradition med anor till 1700-talet
Sveriges första fritidsbåt brukar sägas vara teaternkungen Gustav III:s Amphion. En lustsegelbåt som kungen lät bygga och som han sedan fördes omkring ombord på i ute i skärgården.
– Den var tydligen känd som en väldigt dålig seglare och kallades för Den gyllende träskon, men det störde nog inte Gustav III så mycket, säger Eva Berglund-Thörnblom, föremålsintendent på Sjöhistoriska.
När väl hovet kom ut på sjön spred sig trenden och snart började allt fler skaffa sig båtar för annat än arbete. De blev på så vis ett sätt för folket att förlusta sig.
Folkhemsrörelsen
Men det var länge som fritidsbåtarna bara var något för de mer välställda. Även om det i klubbarna inte hade större betydelse vilken roll man hade i samhället så var båtarna ofta dyra och byggda i exklusiva eller exotiska material såsom hondurasmahogny eller med däck i teak.
Detta blev uppkomsten av modeller som Mälar 22:an. Båttyper som skulle byggas enligt en och samma ritning och i inhemska material. Störst av alla är föga förvånande Folkbåten som 1942 tog Sverige med storm. Detta några år efter att en andra semestervecka införts och med en ambition att få ut folket i naturen och skärgården.
Då och nu
I den moderna plastbåtens tid har båtfolket gått allt mer mot bekvämligheter. Man vill att båten ska vara som ett hem borta från hemmet.
– Kanske är det de här människorna som på 70-talet valde en Maxi 77 som idag har bytt upp sig till de här riktigt stora båtarna – jag bara gissar. Därför Maxi 77:an som kom en bit in på 70-talet ser inte alls ut som en Mälar 22 till exempel. Den är lång och smal och ganska trån inuti medan Maxin är kort, bred och väldigt rymlig inuti. Med Maxi 77:an kom också en helt ny typ av båtfolk för det var modernt att segla, spekulerar Eva Berglund-Thörnblom.
Det är också en spekulation som motiverar frågan:
Vilka är det som seglar Maxi 77 eller IF-båtar idag?
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…