Örlogsdagarna 2024 – fullspäckat program för stora som små
Under första helgen i juni går Örlogsdagarna 2024 av stapeln på Sjöhistoriska Museets fartygspir. Ett evenemang där stora som små får möjlighet att känna historiens maritima vingslag.
”Fullt pådrag när Örlogsdagarna 2024 arrangeras” .
Så beskriver Sjöhistoriska Museet sitt evenemang som äger rum under första helgen i juni på fartygspiren på Galärvarvet i Stockholm. Under dagarna två ges stora som små en unik möjlighet att kliva ombord och uppleva dessa historiska fartyg.
Lång lista med gästande båtar
Nog lär det finnas något för alla åldrar denna helg. På piren gnuggar minsvepare, torped- och räddningsbåtar fendrar mot varandra. Entrén är fri och under dagarna (öppettider 11.00-18.00 lördag 1 juni samt söndag 2 juni) hålls guidade turer visningar ombord på skeppen.
För den som vill ha hela upplevelsen rekommenderas en tur med Djurgårdsfärjan till Allmänna Gränd. Därifrån är det bara ett stenkast till piren.
Men vad kan man vänta sig för skutor? Ta en titt i faktarutan nedan!
Fartygen som gästar
R 142 Ystad
Robotbåten R 142 Ystad sjösattes 1976 vid Karlskronavarvet. Ystad var det sista fartyget i en serie om 12 torpedbåtar som byggdes 1971 – 1976. År 1984 byggdes hon om för att kunna avfyra robotar och fick då beteckningen R 142. Fartyget togs ur tjänst 2005 och överfördes samma år till Sjöhistoriska museet. Ystad är k-märkt av Sjöhistoriska museet.
T 121 Spica
T 121 Spica är byggdes som torpedbåt på Götaverken i Göteborg 1966. Hon ingår i en serie örlogsfartyg som representerar 1960-talets torpedbåtprojekt som senare utvecklades till robotbåtarna. Spica var rustad inom marinen fram till 1987. Därefter togs hon över av Marinmuseum som senare överlämnade fartyget till Stiftelsen Spica. T 121 Spica är k-märkt av Sjöhistoriska museet
T46
Motortorpedbåten T46 är byggd på Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö, 1957. Fartyget var i tjänst fram till 1975. T46 tillhörde efter sin aktiva tjänst kung Carl XVI Gustaf. Fartyget överlämnades som gåva till Sjöhistoriska museet år 2020. T46 drivs genom särskilt avtal av Föreningen motortorpedbåten T 46 Vänner. Fartyget är k-märkt av Sjöhistoriska museet.
M21 – Saga
Minsveparen M 21 levererades till flottan 1941 av Norrköpings Varv & Verkstad och tjänstgjorde som minsvepare fram till 1970-talet. Modellen är ritad av Jac Iversen. Ritningarna föreskrev skrov i mahogny och stålspant förstärkta med ek. Efter 1970-talet blev fartyget moderniserat till röjdykarfartyg och utbildningsfartyg. M 21 var det sista träfartyget som togs ur aktiv tjänst vid örlogsflottan år 2007, efter drygt 66 års tjänstgöring. M 21 Saga är k-märkt av Sjöhistoriska museet.
M22
Minsveparen M22 sjösattes 1941 och byggdes på Karlskrona örlogsvarv. M22 ingår i en serie av 12 likadana minsvepare. M22 tjänstgjorde under krigsåren som bevakningsfartyg och minsvepare. Från och med 1970-talet användes hon bland annat som övningsfartyg inom Sjövärnskåren på Lungö utanför Härnösand. Från och med 1990-talet blev hon ombyggd för att vara navigationsövningsfartyg för Marinen. M22 utrangerades ur Marinen 2007. Dess nuvarande private ägare har återtagit fartygets ursprungliga namn. Fartyget är k-märkt av Sjöhistoriska museet.
Nordanö
Nordanö (A213) är ett före detta dyk- och minfartyg inom svenska marinen, byggd hos Karlskrona Stålbåtar 1982. Fartyget är 25,7 m långt, 8 m brett, har ett djupgående på 2,7 m. Fartyget togs ur tjänst 1991 och ägs idag av Veteranflottiljens Sjöekipage. I samband med ägarbytet byttes fartygsnamnet ut till Nordanö. Fartyget ligger i dag vid Gålöbasen, Västerhaninge kommun.
Sprängaren
Vedettbåten Sprängaren byggdes på Motala Verkstad 1918 och levererades tillsammans med systerfartygen Sveparen och Sökaren. Alla tre fartyg byggdes med pengar från den så kallade Pansarbåtsinsamlingen 1912. Fartyget har bland annat använts för minsvepning och minutläggning. Senare nyttjades Sprängaren även för patrullering och kom därför att kallas vedettbåt. Sprängaren köptes av Varbergs kommun år 1962 och kom under namnet Klåback att verka som hamnbogserare till början av 1970-talet. Sedan 2007 ägs fartyget av Föreningen Vedettbåten Sprängaren och sedan dess har en omfattande renovering pågått. Fartyget är k-märkt av Sjöhistoriska museet.
FRB 700
Förkortningen FRB betyder Fast Rescue Boat vilket är en snabb beredskapsbåt som används till både militära och civila fartyg.
Källa: Sjöhistoria Museet