Galeon 375 GTO – vinner inga skönhetstävlingar
Fullspäckad med finesser, flärd och festligheter. Det är där styrkan ligger hos Galeon 375 GTO. Därtill bjuder detta polskbyggda flytetyg med sitt utsvävande formspråk på både hög finish och höga farter.
Var och en har sin smak och är man dessutom ute efter lyxjakts-looken är chansen god att man hittar helt rätt i Galeon 375 GTO. En båt som efter en snabb genomgång under båtmässan Allt för Sjön definitivt slåss om platsen som den ultimata partyplattformen till sjöss.
Men det krävs som sagt att man gillar looken – för nog är den särpräglad.
Galeon har gjort det till sin grej att med hjälp av smarta lösningar få sina modeller att kännas större än vad de är. Inte minst med sina verandaliknande balkonger. Släng dessutom på ett tämligen trubbigt förskepp och vips så får hela kompisgänget plats framför hytten när det vankas aftersun på Ibiza, Aiya Napa eller i Visby.
Imponerande farter och maffiga motorer
Exemplaret som ställs ut i Älvsjö är bestyckat med två V12:or på 600 hästkrafter vardera. Ett motorpaket som knuffar upp den 12 ton tunga bjässen strax norr om 50 knop. Värt att nämna är att just denna konfiguration är ett tillval som kostar sina 1,3 miljoner kronor mer än standardvalet på ett trippelmontage av Mercurys 300-hästare.
Men med det största motorpaketet får man mer än bara högre toppfart, då även en bra mycket tystare gång utlovas.
Den ultimata ungkarlsbåten?
Galeon 375 GTO är specialbyggd för den amerikanska marknaden och under 2023 gick de första 58 båtarna från Polen och raka vägen över Atlanten. Den typiska målgruppen tros vara ungkarlen, eller ungkarlsflicka för den delen, med gott om pengar och ambition att kunna släpa med sig hela kompisgänget från South Beach i Miami till Florida Keys för att framåt skymningen kunna köra tillbaka igen.
Den båt som vi på Skippo fick en rundtur på har dessutom alla bekvämligheter som gör den till en partybåt av rang. Det vill säga stereo, kylar, mikrovågsugn, partybelysning och en ruff med badrum för den som behöver vila ut efter dagens bravader.
Kanske inte den vackraste båten på mässan
Nej, det kan nog såväl Claes som undertecknad själv skriva under på, men smaken är som sagt delad och var och en måste skaffa sig sin egen uppfattning. Scrolla därför upp igen och se videoinslaget där vi tar en rundtur på Galeon 375 GTO under båtmässan Allt för Sjön.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…