Coronet 33 Houseboat – klassisk lyxhusbåt god för 35 knop
Bland de många veteranbåtarna på årets Allt för Sjön finns flera sevärdheter. En som onekligen sticker ut är Coronet 33 Houseboat. Häng med när vi kliver ombord på detta lyxiga danska fartvidunder tillika flytande sportstuga.
Det sägs att man under Getingeloppet 1970 kunde sikta en Coronet 33 Houseboat på andraplatsen under upploppet till målgången. Båten framför såg ut att vara den givna vinnaren. Men då fick en i besättningen snilleblixten att öppna aluminiumdörren till fördäck och kort därpå densamme i aktern. Allt för att minska luftmotståndet som det laggårdsväggsliknande förskepp uppenbarligen genererar.
Farten ökade direkt med närmre en knop och sportstugan lyckades sticka fram stäven över mållinjen precis före alla sina konkurrenter.
Hur sann historien är kan de lärde få tvista om. Skippos Claes Olivecrona hävdar å ena sidan detta, å andra sidan hävdar den högst entusiastiska och kunniga Coronetklubben att samma båt inte placerade sig bättre än en femteplats.
Oavsett är det en bra historia.
Vad det däremot inte råder några tvivel om är att Coronet 33 Houseboat är ett flytetyg likt få andra. Modellen som går att se under båtmässan Allt för Sjön 2024 är dessutom det första skrovet som byggts. Inte mindre än för 54 år sedan visades den upp på samma mässa vid sin premiär. Ifall det skulle vara samma skrov vågar vi emellertid inte ta gift på.
Hisnande hastighet i husbåt
Rubrik och ingress hintar om att detta inte är en husbåt som alla andra. Med gasreglaget i botten och väl uppe i plan kommer nämligen denna danskbyggda husbåt upp i hela 35 knop. Detta tack vare ett dubbelmontage av V8:or från Volvo Penta.
Andra har också läst:
Men så har det inte alltid varit. Som med många andra modeller blev det första skrovet något av en testplattform. Från början var tanken att driva båten med singelmontage, men denna idé fick snabbt skrotas till förmån för det tidigare nämnda dubbelmontaget.
När orginalmotorerna sedan gav upp fanns möjligheten att husera ytterligare några hästar i maskinutrymmet och toppfarten gick från tidigare 25 till 35 knop.
Som att kastas in i en folkhemsversion av Scarface
Inredningen är precis vad man väntar sig av en båt från det tidiga 1970-talet. Självaste Tony Montana skulle nog kunna trivas ganska bra ombord på detta flytetyg under förutsättningen att filmen utspelat sig i Bromma snarare än Miami.
Vi vill därför avsluta med spaningen att detta kanske är helt rätt båt för säsongen 2024 när Mob Wife-stilen är hetare än någonsin. Men då får man också finna sig med en bränsleförbrukning som skulle få de flesta blötögda.
Men är du på båtmässan Allt för Sjön under helgerna 7-10 eller 14-17 mars bör detta stycke båthistoria inte missas.
Foto: Love Trollbäck Coronet Yacht Club.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…