Nu ska svenska vatten städas upp från förrädiska spökgarn
Initiativet kommer att bli det största av sitt slag i Sverige. Myndigheter, kommuner och yrkesfiskare ska fram till årsskiftet kartlägga och samla in spökgarn som lätt blir dödsfällor för fiskar, fåglar och marina däggdjur.
Projektet sträcker sig från öst till väst, och nord till syd och kommer att bli den största insatsen för att städa upp svenska vatten någonsin.
– Genom att arbeta systematiskt med utgångspunkt från den kunskap som de lokala yrkesfiskarna har kommer vi att kunna hitta och kartlägga områden där förlorade redskap ansamlas. Därefter ska så mycket som möjligt tas upp, dokumenteras och återvinnas, säger Charlotta Stadig, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Men det är inte bara att börja. Först måste de som ska genomföra städinsatserna lära sig dels hur man kartlägger förlorade fiskeredskap men även metoder för att dragga upp dessa.
Läs även:
Avloppsnät skonar havet
Plastimist – första jollen av plastskräp från havet
Nu fungerar plastplockaren som drivs av naturen
Utbildningar kommer att hållas runt om i Sverige för att de som ska kartlägga och städa ska få rätt kunskap inför arbetet. Allt kommer sedan att rapporteras och utvärderas.
– Hos oss får kursdeltagarna lära sig mer om beprövade metoder för både kartläggning och hur man planerar och draggar efter förlorade redskap. Erfarenhetsutbytet mellan deltagarna är också en väldigt viktig del i utbildningen, som bidrar till att vi hela tiden kan förbättra och utveckla metodiken. När draggningsinsatserna är igång kommer resultaten att rapporteras och utvärderas, säger Rebecca Schmatz, projektkoordinator på Marint centrum, Simrishamn.
Spökgarn skräpar ner och plågar marina djur
Det är idag svårt att säga hur stora mängder förlorade fiskeredskap som finns i svenska vatten, man kan däremot konstatera att problemet är omfattande. Havs- och vattenmyndigheten beräknar att det bara på västkusten förloras cirka 3 000 tinor om året. I Östersjön är det äldre nät som gått förlorade och sjunkit till bottnen. Utöver att orsaka onödigt lidande för djur som fastnar i dem bryts även nät och tinor ner och blir till mikroplaster.
Kartläggning och efterföljande uppstädning finansieras av Europeiska Havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden samt via Havs- och vattenmyndigheten.
Deltagande organisationer i projektet är: Lomma Fiskareförening, Lysekils kommun, Länsstyrelsen Gotland, Länsstyrelsen Västra Götaland, Orust kommun, Sotenäs kommun, Sölvesborgs kommun, Tanums kommun, Tjörns kommun, och Öckerö kommun.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…