Zipwake – optimalt gångläge automatiskt och på nolltid
Rätt gångläge är som bekant avgörande för toppfarten, accelerationen, åkkomforten, förbrukningen, miljön och ekonomin. Något som Zipwake ställer in på nolltid. Se inslaget!
Zipwake använder så kallade interceptorer istället för traditionella trimplan. Det är dock bara början på en lång rad fördelar. Mest utmärkande är att Zipwake ställer in motorbåtens optimala gånge helt automatiskt och bibehåller det oavsett hastighet, viktförändringar, vindriktningar och rattutslag. Allt tack vare ständiga korrigeringar av båtens pitch och roll.
Se också:
Zipwake – högre komfort och lägre bränsleförbrukning
Detta gäller även under girar. Systemet lägger båten med den vinkel som eliminerar sidokrafter under giren (balanserad gir). Förbi är alltså den tid då förarfens kunskap och fingertoppskänsla var avgörande för toppfarten, accelerationen, åkkomforten, förbrukningen, miljön och ekonomin.
Bättre åkkomfort
Som en ren bonus kommer också en avsevärt förbättrad åkkomfort med minimerad planinströskel, minskad vågbildning samt bibehållen sikt föröver i hela fartregistret. För att nämna några exempel.
Ren instrumentpanel
Nytt för i år är något som kallas Integrator Module och som innebär att man helt enkelt kan slopa Zipwakes tillhörande display och få informationen presenterad i telefonen, på paddan eller i den befintliga plottern ombord.
Se inslaget med Mats Sköld, Teknisk chef, Zipwake.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…