Zipwake – högre komfort och lägre bränsleförbrukning
Högre fart, bättre acceleration, lägre bränsleförbrukning och högre komfort. Det är bara några av fördelarna som kommer med Zipwake. Nu har man tagit nästa steg i utvecklingen. Se inslaget!
Traditionella trimplan i all ära. I en rak jämförelse framstår dock konceptet med vertikalt nedstigande blad som ett jättekliv i rätt riktning. Inte minst för att det innebär avsevärt mer lyftkraft och minimal bromsverkan på en och samma gång.
Lättmonterade interceptorer
Systemet bygger, enkelt beskrivet, på så kallade interceptorer som lekande lätt monteras längst ned på akterspegeln och som sedan samarbetar med ett gyro, en axelerometer samt en GPS.
Optimalt gångläge
På så sätt tillåts båten inte bara hitta sitt optimala gångläge – utan också bibehålla det – oavsett hastighet, viktförändringar, vindriktningar och rattutslag. Allt tack vare ständiga korrigeringar av båtens pitch och roll. Detta gäller även under gir då systemet lägger båten med den vinkel som eliminerar sidokrafter under giren (balanserad gir).
Stora besparingar
Allt sammanfattat är Zipwake något av ett genidrag när det gäller allt från förbättrad toppfart, acceleration och åkkomfort. Något som köparna till nära 40 000 system kan vittna om sedan starten 2015. Exakt vad detta sedan motsvarar i sparade kronor och ören vid sjömackarna vet ingen. Klart är dock att det snabbt blir en jättebesparing för såväl plånboken som miljön.
Minskad vågbildning
Mest påtagligt, i stunden, är det kanske ändå att man alltid ser horisonten framför sig, tack vare en eliminerad planingströskel. Och att man kan betrakta en minimal vågbildning när man slänger en blick över axeln. Det sistnämnda är kanske det allra bästa, då storleken på svallen efter en båt som bekant är ett direkt mått på den energi som går åt för att framföra båten.
Smidigt med Integrator Module
Som om inte detta vore nog kommer nu Zipwake med en utveckling av konceptet. En nyhet som man kallar för Integrator Module och som innebär att man helt enkelt kan slopa Zipwakes tillhörande display och få informationen presenterad i telefonen, på paddan eller i den befintliga plottern ombord. Något som öppnar nya möjligheter när det gäller allt från smidigt handhavande till sparad plats på instrumentpanelen.
Se inslaget ovan!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…