Marex 330 Scandinavia – välanpassad så in i Norden
Rubriken säger det mesta men inte allt. Förutom att vara speciellt lämplig för våra farvatten är Marex 330 Scandinavia också en mycket svårslagen familjebåt. Se inslaget!
Man kan förstås försöka bygga båtar för en hel båtvärld. Eller så kan man, såsom bröderna Aalrud i Norge, anpassa sina flytetyg för ett specifikt slags båtliv. Något som Marex 330 Scandinavia är ett utmärkt exempel på.
Se också:
Test: Marex 330 Scandinavia – en drömbåt för familjen?
Må vara att själva båtfabriken ligger i Lettland. Att bröderna styr produktionen med fast hand från Norge syns i varje detalj.
Kapellmästare
Ta bara en sådan sak som de trygga gångegenskaperna, den ljusa och inredningen och de många nordenanpassade lösningarna. Eller ta för all del lösningen med kapellet som är den smartaste som skådats på länge – kanske någonsin.
Fenomenal för fyra
Till detta kommer en inredning och en disposition som avslöjar att bröderna Aalrud kan sin sak och har tänkt både ett och två varv extra. Marex 330 Scandinavia är helt enkelt en fullfjädrad bobåt för fyra personer som varken behöver trängas eller stuva om bagaget inför varje ny aktivitet.
Snabbare än väntat
Med en Volvo Penta D6-440 i motorrummet nås en toppfart på 34 knop även om båten gör sig som bäst i antingen deplacementfart alternativt i trakterna kring 27 knop. I det senare fallet kommer man undan med en förbrukning på 2,2 liter diesel per sjömil.
Marex 330 Scandinavia visas på båtmässan Allt på Sjön nu i helgen den 2–4 september och ställs ut av Yamaha Center Stockholm.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…