Lucia 40 – flärdig flytande fyrarummare
Ljus, fräsch och luftig fyrarummare med generösa förvaringsutrymmen och stora uteplatser. Det låter som en bostadsannons men handlar om Fountain Pajot Lucia 40.
När det gäller seglingsegenskaperna är informationen om Fountain Pajot Lucia 40 mist sagt knapphändig.
Först i slutklämmen på en pressrelease får man veta att denna 40-fots katamaran är lätthanterlig och stabil även i utmanande förhållanden – precis som sina större syskon i modellserien.
De båda katamaranskroven är inredda med totalt tre separata sovkabiner och toaletter. Eller fyra om beställaren så vill. Stora ventiler och luckor i skrov och däck får de redan rymliga utrymmena att kännas ännu luftigare.
Fountain Pajots egen reklamvideo (ovan).
Så fortsätter med lösningar och finesser som alla har den tydliga avsikten att göra vistelsen ombord så okomplicerad och komfortabel som möjligt.
Fountain Pajot Lucia 40
Längd: 11,73 m
Bredd: 6,63 m
Djupgående: 1,20 m
Vikt: ca 8 900 kg
Storsegel: 58 kvm
Genua: 37 kvm
Motor: 2 x 20 eller 30 hk
Bränsle: 300 liter
Vatten: 530 liter
Pris: från 3 097 000 kr
Svensk återförsäljare: https://yachtsale.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…