Hallberg-Rassy 44 – med fokus på knappsegling
Nej, rubriken är inte felstavad. Till skillnad från spartansk kappsegling så har Hallberg–Rassy utvecklat konceptet knappsegling med allt vad det innebär av komfort och enkel hantering.
En bekväm cruiser ska förstås vara rymlig och bjuda hög komfort till havs under lång tid. Men det är bara grunden på det koncept som Hallberg–Rassy ständigt utvecklar, förfinar och förbättrar.
Inredningen är ljus, inbjudande och oväntat rymlig med osedvanligt stort pentry, kunglig akterruff och möjlighet till två bekväma dubbelkabiner för om masten.
I korthet betyder det att ingen nämnvärd muskelstyrka krävs när det gäller seglingen eller båthanteringen då allt sköts med hydraulik och knapptryckningar.
Hallberg-Rassy 44
Längd ö a: 14,45 m
Längd skrov: 13,68 m
Längd vattenlinje: 12,88 m
Bredd: 4,20 m
Djupgående: 2,10 m
Vikt: ca 13 300 kg
Kölvikt: ca 5 300 kg
Segelyta med genuafock: 109,6 kvm
Motor: Volvo Penta D2-75 (75 hk)
Segelfri höjd: 21,6 m
Bränsle: 365 liter
Färskvatten: 650 liter
Mer info: www.hallberg-rassy.com
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…