Gran Turismo 41 – första intrycken från testen
En renodlad solskensglidare för Medelhavet, skulle man kunna tro, tills man kryper Beneteau Gran Turismo 41 in på skinnet. Här är första intrycken från testen.
Solbädd i fören såväl som i aktern. Drickahållare vart man än vänder sig. En jättelik badbrygga. Och så ett utomhuskök som tillåter matlagning i det fria. Så långt bara finesser som hör riktiga solskensbåtar till. Det ska dock visa sig att Beneteau Gran Turismo 41 kan mer än så.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Gran Turismo 41 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Eller?
– Ja framför allt är detta en stadig pjäs på åtta ton som är förvånande rapp. Jag erkänner att både jag och Walter blev överraskade av såväl accelerationen som toppfarten och den sportiga känslan. Men så sitter det också dubbla Volvo Penta D4 380 hk motorrummet.
Walter?
– Ja, idag redaktionshunden, eller skeppshunden med och tycker till om båten ur ett hundperspektiv vilket har sina poänger. Han blev som sagt överraskad av accelerationen om än inte lika imponerad som jag. Snarare irriterad kanske.
Fler tidiga intryck?
– Ja, köregenskaperna i all ära men frågan är ändå om Gran Turismo 41 är starkast på insidan där den briljerar i sin paradgren – stora glaspartier och rejäla ljusinsläpp. Något som får men redan rymlig båt att verka ännu rymligare. Vi ska snart se hur det står till med stuvmöjligheterna, sovkomforten och allt det där andra som skapar en bra semesterbåt.
Så detta är både en fullfjädrad bobåt och en sportig cruiser?
– Ja, men framför allt har den en jättelik taklucka i hardtopen som i praktiken gör att båten svävar i gränslandet mellan att vara en HT-båt och en daycruiser. Man kan lätt tänka sig att den fungerar även under tidiga vårar och sena höstar om man anpassar den för det. Jag tänker då på gångvärmare och annat som höjer komforten när det är kallt ute.
Det låter komplicerat?
– Ja, men det kommer att klarna i testen som publiceras inom kort, avslutar Claes Olivecrona. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…