Gemi 625 CC – redig norsk arbetshäst
Låt dig inte luras av den glänsande vita lacken. Bakom fasaden är allt grått, rått och befriande flärdfritt.
Sedd på håll skulle man kunna tro Gemi 625 CC bara är ännu ett tillskott i det redan enorma utbudet flärdiga solskensbåtar i plast.
Men Icke! För en närmare titt avslöjar att detta är en genuin grovis och en stryktlig arbetsbåt som är befriad från allt vad isboxar, drickahållare, utfällbara solbäddar heter.
Grovt och halkfritt
Alla gångytor är grovt halkmönstrade och vad det än gäller för detalj eller finess ombord så är den kompromisslöst designad med tanke på funktionen i första hand.
Det vanliga på båtar i den här storleken är annars en låg, nätt, sluttande och tonad variant som ser jättefräck ut på ritbordet. Men som är så lagom fräck ute i verkligheten då varken skyddar mot fartvind eller rykvatten.
Om mörkret sedan faller så får man en ny chans att tycka till om hur fräckt det egentligen är med den där mörka tonen i rutan.
Låg nosföring
Ett förhållandevis plant skrov (14 grader i aktern) i kombination med stora och fria däcksytor gör Gemi 625 CC till en föredömligt stabil, säker och bärig båt som kommer upp i planing utan att först ställa nosen i vädret gräva upp sjö.
Med 115 hk där bak kan man kommer man upp i 33 knop och 150 hk räcker till en toppfart på 45 knop.
Gemi Boats erbjuder elva modeller från minstingen 530 CC (5,30 m) till den största – Gemi 730 BF (7,30 m).
Gemi 625 CC
Längd: 6,25 m
Bredd: 2,25 m
Vikt utan motor: 820 kg
Rek. motorstyrka: 90-150 hk
Bränsle: 73 liter
Antal personer: 7
Pris (med Honda 115 hk): 339 000 kr
Svensk återförsäljare FB: https://www.facebook.com/Gemi-961054817267001/?fref=ts
Mer info: www.gemiboats.com
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…