Efoy – det oberoende båtlivet!
Den som vill begränsa sitt båtliv genom att ständigt hålla sig nära ett landsströms-uttag eller som gillar att köra motorn i hamn i tid och otid kan sluta läsa här. Övriga bör spana in Efoy bränslecell!
Hur gärna vi än vill tro annat så kräver den moderna båtmänniskan allt mer ström ombord. Något som Thermoprodukter inte bara noterat, utan också gjort någonting åt i decennier.
I fallet med Efoy är man nu inne på sitt tionde år av förfiningar och förbättringar i jakten på den optimala bränslecellen.
Principen är i grunden lika enkel som genial.
För att kunna använda vätgas som bränsle, el eller värme behövs en energiomvandlare och det är här som bränslecellen kommer in.
En bränslecell är en energiomvandlare som på ett effektivt sätt kan användas för att göra om vätgasens kemiska energi till elektricitet. Restprodukten är rent vatten och det bildas också värme i processen som kan tas om hand.
Verkningsgraden hos en bränslecell är hög, vilket gör att den ofta kan kompensera för den energiförlust som uppstår då vätgasen tillverkas.
Processen är katalytisk och i det närmaste ljudlös och styrs av spänningen i din batteribank. Om spänningen sjunker under en viss nivå startar bränslecellen laddningen automatiskt.
I kombination med till exempel solceller kan du bli helt oberoende av annan laddning och behöver inte köra varken motor eller koppla landström.
En användarvänlig manöverpanel monteras i båtens inre och informerar om den aktuella nivån i tankpatronen.
Pris från 27 400 kr.
Ytterligare en het nyhet från Thermoprodukter är en batteriövervakare, eller ”batteri-tankmätare” om man så vill.
Smartshunt, som den heter, gör att du kan läsa av alla övervakade batteriparametrar som laddningsstatus, tid kvar, historisk information och mycket mer.
Och kanske det bästa av allt – allt detta i telefonen (sedan du har laddat ner appen VictronConnect).
Det sistnämnda gör att det krävs ett minimum av kablar med allt vad det innebär av risk för onödigt trassel.
Mer info på www.thermoprodukter.se.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…