Bavaria C57 – störst och stoltast hittills
Nya Bavaria C57 är tänkt för de stora haven. Men också för den som bara vill byta ut sommarstugan på det torra mot havsutsikt i alla riktningar.
Vi har alltså att göra med en bjässe som med sina 17 meter är varvets största stolthet i alla bemärkelser. Om det går som man hoppas så blir den också det självklara val för den som ska kasta loss för den stora resan.
Därför har också hög boendekomfort och enkel hantering varit ledord när båten har tagit form.
Inga konstigheter egentligen. Tvärt om. Matplats om babord med plats för halva släkten, ytterligare en soffa på den motsatta sidan och så några väl placerade ”byråer” för avställning och förvaring.
Enkelt och så pass funktionellt att känslan av att befinna sig i en modern lägenhet inte är långt borta.
Detsamma gäller pentrydelen som är stor nog att få kallas kök. Här finns allt av avställningsytor, förvaringsmöjligheter och finesser som den kräsnaste av kockar kan tänkas kräva.
Utomhus är det sittbrunnen som imponerar mest med två stora matbord som kan förvandlas till solbäddar. Vidare noteras dubbla rattar och frestelser som wetbar och grill – utan att det känns övermöblerat.
Som sig bör på en oceanseglare så är alla skot och fall neddragna till sittbrunnen. Och ja, den fällbara badbryggan är precis så väl tilltagen i storlek som gamla Bavaria-kännare förväntar sig. Men i det här extrema fallet fungerar den också som dörr till jollegaraget.
Italiensk finess
När det gäller exteriör och seglingsegenskaper så utlovas italiensk elegans och fin prestanda i en skön kombination tack vare Cosutti Yacht Design som har tunga meriter i såväl VM- som America´s Cup-sammanhang.
Steg ett är att välja mellan tre, fyra eller rentav fem separata sovhytter. Sedan var det det där med utrymmet längst fram som kan göras till en besättningshytt?
Ett frestande alternativ är annars att låta detta bli en gigantisk ägarhytt med dubbelsäng samt egna separata, dusch- och toalettutrymmen.
Rörigt? Vänta bara. Här kommer det fler lyxproblem:
Får det lov att vara inredningssnickerier i valnöt? Eller kanske ljus ek? Eller…
Och en sak till – vilken av de fyra olika klädslarna i sofforna gör sig bäst till ljus ek – eller var det valnöt?
Bavaria C57 visas upp för första gången på båtmässan i Düsseldorf den 21–29 januari.
Bavaria C 57
Längd: 16,73 m
Bredd: 5,25 m
Djupgående: 2,52/1,99 m
Vikt: ca 17 130 kg
Segelyta: 136,5 kvm
Motorstyrka: 59 eller 80 hk
Pris: ej klart
Mer info: www.bavariasverige.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…