Aquador 300 HT – DC, WA och HT i en och samma båt
Förbi är den tid så Aquador tillverkade en walkaround-, en hardtop- och en daycruiserversion. Nu satsar man på allt i ett. Först ut är Aquador 300 HT som ställs ut på Allt på Sjön i Gustavsberg i helgen.
Trenden är tydlig – modern båtdesign handlar allt mer om att skapa ljusa, rymliga och lätthanterliga båtar där komforten sätts i första rummet. Så långt är nya Aquador 300 HT inget undantag. Däremot har man, tack vare en särdeles sinnrik inredningslayout samt en lång rad snitsiga finesser, tagit det hela ytterligare ett steg.
Förutom själva grunden – höga fribord och en väl tilltagen bredd – så har vridit och vänt på konceptet ett varv extra och kryddat anrättningen med en lång rad smarta lösningar som kan verka futtiga var för sig. Men som är avgörande för helhetsintrycket.
Ute fast inne
Exempel på detta är taket över sittbrunnen som är draget ända bak till aktersoffan i sittbrunnen vilket bäddar för en skyddad tillvaro även om vädret skulle vara på sitt allra sämsta humör. För att inte tala om vad detta gör för kapellhanteringen. Därtill är nyss nämnda tak helt i glas och kan öppnas med en knapptryckning. I öppet läge är känslan av att vistas utomhus inte långt borta, oavsett man befinner sig i salongen eller på akterdäcket.
På temat rymd och komfort noteras också lösningar som den breda trappan i sittbrunnens akterkant som gör passagen ut till badbryggan smidig även för den som med ålderns rätt har stelnat till i benen.
Borta fast hemma
Så fortsätter det med sinnrika finesser som tillsammans med båtens minst sagt rymliga inre gör detta till en fullfjädrad semesterbåt utan prut. Förbi är den tid då man längtar hem till en ”riktig säng” efter några veckor till sjöss.
Till detta kommer ett föredömligt lättdrivet och modern skrov som tack vare sin obefintliga planingströskel kan köras i alla farter med bibehållen sikt framåt. Gott så. Men viktigast av allt är vad ett värdigt gångläge faktiskt gör för att minimera bränsleförbrukningen.
Skicklig balansgång
Aquador 300 HT är först ut i en ny generation av Aquador-modeller som alla gör en skicklig balansgång i gränslandet mellan daycruiser, hardtopen och walkaround. Och för det med den äran.
Aquador 300 HT visas på Allt på Sjön i Gustavsberg den 2-4 september och kan också provköras under Nimbus Boats stora provkörningsdag i hos Flipper Marin i Täby på lördag den 10 september.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…