Moderna funktioner i gamla instrument – Raymarines expert tipsar
Att uppdatera sina gamla instrument med moderna funktioner är en snabb och ekonomisk väg till enklare, roligare och mer fartfylld segling.
Segling blir allt mer datadrivet och med några få undantag har de som lyckas prestera jämnast oftast hjälp av teknologi. Något som är särskilt påtagligt inom havskappseglingen där små fel och fartförluster kan få stora konsekvenser och kosta mycket tid.
Inför Skippos gemensamma med Svenska Sjö mot Gotland Runt tog vi kontakt med experterna på Raymarine för att se vad som skulle kunna passa just oss, vår båt och våra avsikter. Det vill säga funktioner som förenklar och förgyller för såväl semester- som kappseglaren.
Med bakåtkompatibilitet behöver det inte kosta skjortan
På de flesta segelbåtar sitter det någon form av fart- och/eller vindgivare. Vissa har sett bättre dagar, andra är som nya. Ett vanligt motstånd bland segelbåtsägare för att uppdatera de system som redan sitter på båten är rädslan att allt behöver bytas.
Andra har också läst:
Men det är nödvändigtvis inte fallet.
– Speciellt bra med de system som vi kommer att installera på Elan 310:an är att de är bakåtkompatibla med de lite äldre ST60 instrumenten som sitter i båten sedan tidigare, säger Anton Östlund, försäljningschef på Raymarine.
Groundbreaker utrustades med en så kallad ”Axiom+”-skärm, det vill säga vad de allra flesta skulle kalla för en plotter. Med denna skärm kommer dock så mycket mer än bara kartor.
Från Axiom-skärmen kan man till exempel, med hjälp av lite inställningar så som båtens kryssvinklar, få in laylines för att lätt få reda på när det är dags att göra nästa stagvändning för att klara ett grund eller under en kappsegling nästa rundningsmärke.
Serie: Drömmen om Gotland Runt
-
Därför bröt Skippo-båten Gotland Runt
Drömmen om Gotland Runt fick ett abrupt slut för Skippos besättning ombord på Groundbreaker. Men vad hände egentligen? Vi har felsökt och…
-
Skippos Gotland Runt tog slut i kuling vid Svenska Högarna
Äventyret för Skippos egna besättning i Gotland Runt fick ett abrupt slut i vindar på 18 m/s. Det var strax efter rundningen…
-
Rekord i antal kvinnliga deltagare i Gotland Runt
Tretton procent – fortfarande en futtig siffra kan tyckas – men likväl en klar förbättring från tidigare år. Se inslaget! Länge nog…
Smarta funktioner som gör det lätt att segla bättre
Eftersom Elan 310:an gjorts redo för ett Gotland Runt valde vi att även installera en ”Alpha”-skärm. Ett slags seglingsinstrument som tar all data från logg, vind, och polartabeller för att ge tydliga indikationer när båten seglas till sin fulla potential.
Men nu tänker säkert ni: ”alla går inte runt med en polartabell i bakfickan”.
Helt rätt, och det har även Raymarine tänkt på. Därför har man tagit hjälp av flera av de stora segelbåtsvarven för att kunna erbjuda förinställda tabeller till flera hundratals båtar. Polardiagrammen i sig visar vad som är båtens i teorin optimala fart vid olika vindstyrkor och riktningar.
Men är inte detta mest för bara kappseglare?
– Definitivt inte! Vårt nya Alpha-instrument är utvecklat speciellt för seglare och passar oavsett om man är aktiv i regattor eller om man familjeseglar. Där finns funktioner som den så kallade SailPoint som ger en väldigt visuell bild över hur man bör styra för att hålla rätt fart, kurs och vindvinkel för att nå nästa waypoint eller det uppsatta målet.
Håll utkik på Skippo.se för en genomgång i hur de nya instrumenten kopplas samman med de gamla!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…