Hjälmare kanal såld – rustas upp för 100 miljoner kronor
Såld för futtiga 1 000 kronor och köpt av det statliga företaget Göta kanal som nu lovar att ge Sveriges äldsta farbara kanal ett ordentligt lyft.
Köpeskillingen är förstås bara en symbolisk summa. Viktigast, menar alla inblandade, är att Hjälmare kanal nu får sig ett ordentligt lyft som bland annat kommer att bestå i nya ställplatser och toaletter med mera. Men framför innebär detta en satsning på båtfolkets totala upplevelse.
– Det är förbättringar av själva vattenleden som blir den stora investeringen, säger Roger Altsäter är vd på statliga Göta kanal som köpt kanalen.
Hjälmare kanal som förbinder Mälaren och Hjälmaren är landets äldsta konstgjorda vattenväg, sedan 1629, som fortfarande går att färdas på. Historiskt sett hade kanalen stor betydelse för handel.
Nio slussar
Idag är Hjälmare kanal ett attraktivt besöksmål och trafikeras i först hand av fritidsbåtar men också av passagerarbåtar som går regelbundna turer under sommarsäsongen. Den som färdas med båt genom kanalen från Gravudden vid Arbogaån till Notholmen i Hjälmaren passerar nio slussar på vägen, som än idag öppnas för hand precis som för 400 år sedan.
Öppnar i juni
Slussning från Gravudden och Notholmen, dagligen från mitten av juni till mitten av augusti. Hjälmare docka är en bra utgångspunkt för att utforska kanalen.
Hjälmare kanal ägdes tidigare av Sveaskog.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…