En halv miljard i subventioner – industrifisket stor förlustaffär för staten
Fiskefrågan blir allt hetare. En granskning från Dagens Nyheter visar att mångmiljonssubventioner inte lönar sig för staten. Istället för att ge stöd till kustnära fiske går beloppen till stora industritrålare. Nu sätter flera forskare ner foten i frågan.
Forskare håller inte med om att det svenska yrkesfisket bidrar till en levande landsbygd, kust och skärgård.
Tvärt om.
Enligt en granskning gjord av Dagens Nyheter är industrifisket inte bara en ekologisk utan även en ekonomisk förlustaffär. De enda som har chans att försörja sig är de stora industritrålarna medan de mindre båtarna år efter år går med förlust.
Samtidigt får branschen näst intill 500 miljoner kronor i stöd och subventioner från såväl EU som svenska staten – årligen.
Men i vilken form kommer dessa subventioner?
Inte minst är det från de lättnader på energi- och koldioxidskatter som fiskesektorn får ta del av. Enligt beräkningar som gjorts av tidningen står dessa subventioner för cirka 280 miljoner kronor under bara det senaste året.
Men även i detta fall är det de stora industritrålarna som gör vinster. Sedan 2008 har de svenska trålskeppen ökat sin bränsleförbukning med nästan 50 procent. Allt medan stödet som gått till de mindre båtarna i flottan, de som brukar räknas till det kustnära fisket, har minskat.
Läs även:
Fiskare i protest mot vindkraftsparker – utesluter inte civil olydnad
Sillbeståndet nära halverat – experter vill se fiskestopp
Nu ska svenska vatten städas upp från förrädiska spökgarn
Forskare kritiserar subventionssystemen
Nu sätter även forskare utanför ekologidiciplinen ner foten. En av dem är Jesper Stage, ekonomiprofessor vid Luleå Tekniska Universitet.
– Bland ekonomer som håller på med fiskefrågor är det ganska vedertaget att en viktig del av fiskets problem är att det fiskas för mycket. Sen kan man komplicera bilden ytterligare – men att så många bestånd runtom i världen är hotade beror bland annat på att vi fiskar för mycket. Och subventioner gör att vi fiskar ännu mer, säger han till tidningen.
En som stämmer in i kritiken är Stefan Fölster, docent i nationalekonomi och före detta chefekonom på Svenskt näringsliv .
– Det storskaliga trålningsfisket i Östersjön är en stor förlustaffär för staten och samhällsekonomin. Att den dessutom tömmer havet och förstör miljön gör detta till en skandal. Svenska skattebetalare betalar för att försämra Östersjön.
Mindre och kustnära fiske skulle å andra sidan kunna ge en vinst till samhället genom en mer levande landsbygd, försäljning av lokal och egenfångad fisk samt ökad turism.
”Det finns en mängd vetenskapliga studier som visar på motsatsen”
På andra sidan av debatten står branschorganisationen Pelagikerna och dess vd Anton Paulrud. Från deras håll menar man att forskningen inte är representativ och att forskarna har tagit hänsyn till fel saker i studierna.
– Han har blandat äpplen och päron. Han har felaktigt skapat egna grupper i sin studie där han blandar ihop mindre fartyg med större, som förvaltas helt olika och därigenom har helt olika ekonomiska förutsättningar, säger Paulrud.
Ministern ger svar på tal
När Dagens Nyheter ställer frågor till landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) svarar han per mejl. I frågan om kritiken att det finns systematiska brister i den svenska fiskekontrollen menar han att det redan nu finns arbete för att förbättra situationen.
– Kritiken är känd sedan lång tid. Havs- och vattenmyndigheten och Kustbevakningen har i uppdrag att identifiera och genomföra förbättringar, vilket de har fått särskilda pengar för. Arbetet rör till exempel förbättrad fångstrapportering och en översyn av regler och rutiner för landningar, skriver Kullberg i ett mejl till tidningen.
Samtidigt bedrivs långtgående lobbykampanjer för att få tråla i skyddade områden där torsken leker. Kampanjer som Kullberg är medveten om och bevakar.
– Jag har haft goda samtal med fiskenäringen och noterat deras synpunkter. Samtidigt måste regleringen vara proportionerlig och inte drabba fiske som endast marginellt påverkar torsken eller torskens lek. Lekstängningarna får inte drabba kustfisket på ett oproportionerligt vis.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…