Marex 310 – tradition och innovation i lika delar

En anrik båttillverkare som balanserar mellan stolt tradition och nyfiken innovation. Så kan norska Marex sammanfattas. Här är första intrycken från testen av Marex 310.

Marex-310-Test-test-inledning
Sprungen ur en anrik båttillverkare som balanserar mellan stolt tradition och nyfiken innovation. Så kan norska Marex 310 sammanfattas.

Ett traditionellt varv som för den sakens skull inte är traditionsbundet? Eller en klassisk båtbyggare med sinne för att utveckla nya lösningar? Det kan låta lite motsägelsefullt. Skippos Claes Olivecrona reder ut begreppen.

– Vad jag menar är att Marex är ett anrikt familjeföretag vars båtar inte för länge sedan förde tankarna till renodlade snipor men som sedan inte bara har hängt med utan också lett utvecklingen på vissa fronter.

Hur då?

– Ta bara deras smått geniala kapell-lösning som kom för ett par år sedan. Den uppenbara poängen var att man kunde täcka in hela akterdäcket/sittbrunnen men den stora poängen var att det lät sig göras på ett smidigt sätt utan vare sig anställning eller svordomar. Vi återkommer till det i testen som publiceras inom kort, säger Claes.

Men det finns mer?

– Absolut. Marex 310 är en fullfjädrad och ovanligt praktisk familjebåt som hör hemma i Norden där vädret är omväxlande. Den kan öppnas upp med sin jättelika taklucka och stängas igen och fungera lika bra tidiga vårar och sena höstar om så önskas.

Claes fortsätter:

– Till detta kommer lösningar och finesser i stort och smått som verkligen funkar där ute i verkligheten och som inte bara ser snitsiga ut på en båtutställning. Jag tänker bland annat på den jättelika passagen in till ruffen där också pentryt är placerat så att matoset har fri väg ut. Vidare har Marex 310 ett toalettutrymme med dusch som faktiskt funkar. Allt toppat med en ägarhytt samt en gästhytt som båda håller hög klass såväl när det gäller storlek och utförande. Detsamma gäller i allra högsta grad också snickerierna ombord.

Rena lovsången?

– Ja, men återigen. Det byggs ofta in någon slags kvalitet i båtar i båtar från varv som har drivits som familjeföretag under långa tider. Det finns gubevars fler exempel – Najad, Hallberg-Rassy, Linjett och så vidare.

Det känns som om att det skulle komma ett ”men” nu?

– Men! Allt det ovan sagda hänger ofta ihop med att båtarna drar iväg i pris något så in i helsike. En Marex 310 kostar från 3 700 000 kronor med den det billigaste motoralternativet, en Volvo Penta D4. Till detta kommer kringutrustning för åtminstone en halv miljon.

– Det exemplar som vi testar (välutrustad och med en Volvo Penta D6 380 hk) kostar 4 800 000 kronor, avslutar Claes Olivecrona.

Se testen som publiceras inom kort!