Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck

Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där själva lackeringsjobbet verkligen kräver sin man eller kvinna. Häng med!

Nej, vi kör inte med några förskönande omskrivningar. Att slipa ner repor, sprickor och andra skavanker i gelcoaten är helt sonika ett skitjobb där genvägar, slarv och tappade sugar är förödande för slutresultatet.

”Dugligt med plus i kanten”

Med detta i åtanke ger sig Skippos Claes Olivecrona i kast med sagda slavarbete och se – nog blir resultatet ”dugligt” och kanske mer därtill. Men så finns det också passager på vägen som kunde ha gjorts bättre.

Det är här som Mekonomen Vinsta Bilservice AB kommer in i bilden. Ett företag i Vällingby som kan sin sak när det gäller lackering i sin unika och egenhändigt konstruerade lackbox på hela 12 x 6 meter.

Inte nog med att de kan lacka med den äran. De kan också släta över ovan nämnda passager där Olivecronas motivation och handlag inte riktigt nådde hela vägen fram. Vid slipning finns det några grundregler som är värda att ta fasta på:

Slipa ned skadan hela vägen ned till glasfibern – inga halvmesyrer. Använd vinkelslip och övergå till planslip för att avsluta med slipkloss med sandpapper. Bygg sedan upp med polyesterplast och glasfiberväv. Återgå sedan till det digra slipningsarbetet igen.

Förr eller senare – oftast senare – kommer man fram till momentet lackning. Ett jobb som de allra flesta med fördel överlåter till en fackman. Här gäller det att ytorna är ordentligt rengjorda innan man går på med lacksprutan. Var noggrann med torktider, temperaturer och luftfuktighet. Samt allt annat som man kan läsa sig till på burken.

Nu börjar det roliga

När så momenten slipa, reparera, lappa och lacka är avklarade är det dags att sätta ihop båten igen. Något som Skippo återkommer till i del 5.

Se videon!