Första testen: ”Bärplansbåtens stora genombrott är här”
Skippos Gustav Morin hymlar inte med vad han upplevde när han som första båtjournalist i världen testkörde den svenska bärplansbåten Mantaray M25. Här är första intrycken.
Nej, vägen har inte varit spikrak. Skippo har varit kritiska till än det ena och än det andra gällande Mantaray M25:ans prototyper och föregångare. Det har gällt allt från lösningar och finesser som har känts hopplöst hemvävda. Men också funktioner i stort och smått. För att inte tala om utseendet.
Andra har också läst:
När Gustav Morin så får tillfälle att som första båtjournalist i världen testa den senaste versionen som nu är redo för marknaden är det uppenbart. Här har gjorts stora framsteg gällande precis allt – inte minst priset.
Är det rätt uppfattat Gustav Morin?
– Ja, jag är beredd att säga att Mantaray M25 kan bli genombrottet för bärplansbåtar. Inte bara för att man har fått ner priset, utan också för att saker och ting lirar. Det krävs ett minimum, för att inte säga noll och intet, av föraren för att den ska lyfta och balansera perfekt på sina bärplan.
Gustav fortsätter:
– Och känslan just när den lyfter sedan. Det är som att det är något tungt som plötsligt släpper varpå man blir kvitt alla vågrörelser och förbrukningen sjunker drastiskt. Må vara att Mantaray M25 drivs av en bensinutombordare istället för el.
Fått ner priset säger du?
– Ja, man får ett komplett exemplar för strax under miljonen. Det är ingen liten summa men i en rak jämförelse med till exempel en Candela så är det väl en femtedel. Däri ligger en stor del i att detta kan bli bärplansbåtens genombrott. Men det är klart…
Ja?
– Jag ska inte sticka under stol med att min entusiasm kring framsteg inom energieffektiva lösningar för båtlivet är väldigt stor. Det här tror jag verkligen på. Vi snackar om ett väldigt energieffektivt kliv här.
Andra har också läst:
Några farhågor?
– Nja, det skulle vara att folk kanske tycker att det är obehagligt eller rentav läskigt att sväva fram en bit ovanför vattenytan istället för att som traditionellt – skumpa fram på vågorna. Egentligen tror jag att detta bara är en vanesak. Det borde ju vara tvärtom – att det skulle uppfattas som både obehagligt och läskigt att hoppa över vågor och landa hårt därefter. Det har vi sett och känt många obehagliga exempel på. På Mantaray behövs inga dämpade stolstativ!
Något som bör tilläggas?
– Ja, jag gillar att bärplansystemet på Mantaray M25 är mekaniskt och inte beroende av massa datakraft och mjukvara som kan ställa till det med olika buggar. Även om sådana lösningar också är fantastiska när de funkar. Det är också väldigt bra att man nu fått detta att funka med en vanlig utombordare. Det gör det enklare att ta steget till en energieffektiv båt för fler, än att de också hade behövt investera i eldrift.
– Man har valt en enklare väg än konkurrenterna och gjort det bra.
Så vi kan räkna med ett test utöver det vanliga inom kort?
– Japp, så fort testen är färdigredigerad så publicerar vi. Det är nära nu, avslutar Gustav Morin.