Få rätsida på elen ombord – elektrikern ger sina bästa tips
Ett elfel kan snabbt sätta stopp för semester eller andra planer ombord på båten. För att få rätsida på problemen i Elan 310:an Groundbreakers elsystem tog vi hjälp av experten Marcus Dill. Se inslaget och ta del av hans bästa tips!
Ett halvår har snart gått sedan Skippos och Svenska Sjös gemensamma Gotland Runt-satsning tog slut utanför Svenska Högarna. I kulingvindar slocknade plötsligt Elan 310:an Groundbreaker och vi stod där utan elektronik.
Ganska kort efteråt kunde vi konstatera att dragningar av ström i luckgarage och runt mast hade varit allt annat än tillfredsställande.
Men vad krävs egentligen för att en båt ska hålla när det blåser spik och vågorna sköljer över däck?
Elektrikern tipsar – så felsöker du elsystem på båt
Nej, det var mycket som inte stämde och även om Marcus Dill från MTD Marin Tech är modest tittar han lite bekymrat på de kopplingar som gjordes i all hast inför starten i somras.
– Kablarna borde aldrig ligga i vatten och kopplingarna hade kunnat vara bättre gjorda och ha snabbkontakter. Det blir också enklare när man ska ta ner masten jämför med nu när det snarare är massa små kopplingar.
Hur svårt är det att säkra båten från att vatten skadar elsystemet?
– Man kan göra det själv men det gäller att vara noggrann, säger Marcus Dill.
När man väl står där utan ström är samtidigt lätt att vara efterklok. Men med lite ”know how” och rätt verktyg kan de flesta ta sig ur en situation där elsystemet lagt ner.
– Med en multimeter börjar man att mäta strömmen på batterierna så att de ligger runt 12,5 volt. Sedan skulle jag jobba mig från batterierna upp till DC-panelen och se så att ström faktiskt kommer fram. Därefter söker man vidare, är det till exempel navigationsinstrumenten som inte fungerar så får man mäta vidare på dessa.
När man hittat felet, vad är då nästa steg?
– Koppla bort det som inte fungerar, en sak i taget, tills dess att problemet försvinner, säger Marcus Dill.
Äldre båtar kan vara enklare
Nyare båtar har allt som oftast ett virrvarr av sladdar som går till diverse bekvämligheter. Det är vattenpumpar, kylkompressorer, värmare, elektriska toaletter och så vidare. Är man ny inom marinelektronik kan allt kännas en smula överväldigande.
Även om det kan verka lockande att en elektriker går igenom hela systemet så har Marcus ett råd han vill ge nya båtägare.
– Oftast så är gamla båtar enklare att arbeta på. Elsystemen är sällan särskilt avancerade och man vill gärna inte lägga massa tid på det. Men då kan det vara bra att boka in en konsultation.