Hallberg-Rassy 69 – svensk lyx och komfort i världsklass
Ljus, rymd, sober lyx, och en båt som kan beta av komfortabla sjömil i en imponerande rask takt. Det är bara en del av det man får för de 71 miljoner kronor som kanske Sveriges mest påkostade fritidsbåt någonsin kostar. Se testen!
En omtumlande upplevelse. Men samtidigt den mest odramatiska seglats som Skippos testlag någonsin upplevt. Så kan dygnet med nya Hallberg-Rassy 69 sammanfattas. Speciellt odramatisk är det – inte helt överraskande – när denna 22-metersbjässe glider fram i ljumma vindar på fritt vatten. Men också när det gäller manövrering och segelhantering där allt sker med hjälp av knapptryckningar med ett minimum av fysisk ansträngning.
Imponerande system av system
Omtumlande blir det däremot när man börjar syna alla system och finesser som gör det möjligt att hantera denna 46-tons pjäs på blott två personer. Och när man erfar att det funkar precis så bra som utlovat.
Det råder alltså inga tvivel om att komfortabel cruising är Hallberg-Rassys grej. Faktum är att och att ytterst få – om ens någon – slår detta stolta Orustvarv på fingrarna gällande detta utan att dety för den skull måste innebära långsam och sävlig segling. Tvärt om har Hallberg-Rassy 69 förmågan att bygga upp sin egen vind och fart. En fart som inte låter sig påverkas nämnvärt bara för att det mojnar. Vad sägs till exempel om en stadig fart på 5,5 knop i så gott som ingen vind alls?
Så långt en lovsång som bara fortsätter. Kanske är det ändå inredningen och snickerierna och utförandet som imponerar mest. Här tas inga genvägar när det ska flörtas med kräsna båtköpare vilket syns i stort och smått. Oavsett det gäller watermakern, diskmaskinen, räckvidden, batteribanken, kabeldragningarna eller något annat så är det kraftigt dimensionerat och avsett för att hålla i längden.
Dyraste Hallberg-Rassyn någonsin
Så fortsätter det med en båt som klarar sig undan med ytters få plumpar i testprotokollet. Så som sig bör när prislappen ligger spå dryga 70 miljoner kronor.
Se testen!