Skeppa båt med fraktfartyg – långseglarna ger sina bästa råd

Lockar kritvita karibiska stränder? Drömmer du om att kryssa runt bland atoller i Stilla havet? Är det ena problemet att båten ska dit. Kanske är det är ett alternativ att frakta båten? Långseglarna Nick och Terysa bakom Sailing Ruby Rose delar med sig av sina erfarenheter!

Att kasta loss för en långsegling kräver oändlig planering, tajming och oceaner av tid. Nu hävdar varken vi på Skippo eller Nick och Terysa bakom youtube-kanalen Sailing Ruby Rose att det är ett bryderifritt alternativ att frakta ögonstenen på fartyg men kanske slår det ihjäl några av problemen?

Under sina år som Youtubers har de båda delat med sig om såväl sina resor som baksidorna och motgångarna i att segla på heltid. Inför sitt projekt att ta katamaranen Ruby Rose II från Sydoastasien till Medelhavet satte de sig ner för att svara på frågan om det är värt att skeppa båten med fraktfartyg.

Inga självklara svar

Även om det för Nick och Terysa inte rådde några tvivel om metoden för att få sin båt till medelhavet är det inte alltid lika självklart. I videon går de igenom om varför det passade dem så bra, kanske gäller samma för dig?

En bidragande faktor till att det blev fraktfartyg snarare än för egen vind var den enorma tidsbesparingen. Visserligen krävdes en del planering för att få alla rätt med fraktbolaget men i en tid när Suezkanalen inte är den pålitligaste vattenvägen skulle en tur runt Afrikas horn kunna ta flera år om man vill resa med någorlunda fördelaktiga väderförhållanden.

I klippet berättar Nick och Terysa om sina erfarenheter och rekommenderar fler att åtminstone överväga fraktalternativet.

Men ingen är expert första gången och alla lär sig av något – likaså erfarna långseglare. I tre korta punkter går Nick igenom vad han tyckte var extra värdefullt att tänka på.

Många har läst

Populära båttester

Skippo Upptäcker

Båtliv på höst och vinter

Sommaren är över – snart dags för fixsäsong!

Hållbarhet & miljö