Skeppa båt med fraktfartyg – långseglarna ger sina bästa råd
Lockar kritvita karibiska stränder? Drömmer du om att kryssa runt bland atoller i Stilla havet? Är det ena problemet att båten ska dit. Kanske är det är ett alternativ att frakta båten? Långseglarna Nick och Terysa bakom Sailing Ruby Rose delar med sig av sina erfarenheter!
Att kasta loss för en långsegling kräver oändlig planering, tajming och oceaner av tid. Nu hävdar varken vi på Skippo eller Nick och Terysa bakom youtube-kanalen Sailing Ruby Rose att det är ett bryderifritt alternativ att frakta ögonstenen på fartyg men kanske slår det ihjäl några av problemen?
Under sina år som Youtubers har de båda delat med sig om såväl sina resor som baksidorna och motgångarna i att segla på heltid. Inför sitt projekt att ta katamaranen Ruby Rose II från Sydoastasien till Medelhavet satte de sig ner för att svara på frågan om det är värt att skeppa båten med fraktfartyg.
Inga självklara svar
Även om det för Nick och Terysa inte rådde några tvivel om metoden för att få sin båt till medelhavet är det inte alltid lika självklart. I videon går de igenom om varför det passade dem så bra, kanske gäller samma för dig?
En bidragande faktor till att det blev fraktfartyg snarare än för egen vind var den enorma tidsbesparingen. Visserligen krävdes en del planering för att få alla rätt med fraktbolaget men i en tid när Suezkanalen inte är den pålitligaste vattenvägen skulle en tur runt Afrikas horn kunna ta flera år om man vill resa med någorlunda fördelaktiga väderförhållanden.
Men ingen är expert första gången och alla lär sig av något – likaså erfarna långseglare. I tre korta punkter går Nick igenom vad han tyckte var extra värdefullt att tänka på.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…