Nödsändare – en livräddande teknik på sjön
Tekniken gällande nödsändare har kommit långt under de senaste 10 åren. För havsfarande båtmänniskor är de ett måste men även i skärgårdarna fyller de ett viktigt säkerhetssyfte.
Nödsändare, eller som de ibland kallas: personal locator beacons (PLB), är kompakta enheter som kan rädda liv i en nödsituation. Dessa små men ack så viktiga mojänger har blivit populära på såväl sjön som land. Men hur fungerar de, varför är de viktiga, och vad ska man tänka på innan man köper en?
Först och främst, vad är en nödsändare eller en PLB?
En PLB är en bärbar sändare som kan aktiveras i nödsituationer för att skicka ut en nödsignal till räddningstjänster. De är utformade för att vara lätta att bära och enkla att använda även om situationen man befinner sig i är stressad eller att man själv har svårt att röra sig.
Hur fungerar de?
Med hjälp av satellitkommunikation sänder enheten ut en nödsignal i samband med ett knapptryck eller genom automatiskt aktivering. Många väljer till exempel att montera sändaren i sin uppblåsbara flytväst så att den automatiskt aktiveras när flytvästen kommer i kontakt med vatten och blåser upp. Sändaren skickar sedan koordinater, och beroende på vilken modell man valt så går dessa till båten man fallit av från, till räddningsstationer och så vidare.
Varför är de viktiga?
Personal Locator Beacons har visat sig vara livräddande verktyg i situationer där snabb respons är avgörande. Tack vare deras förmåga att ge exakta koordinater kan räddningstjänster snabbt och effektivt lokalisera den nödställde och genomföra en räddningsoperation.
Viktiga överväganden att ha i åtanke
Innan du väljer och använder en PLB-enheter finns det några viktiga överväganden att ta hänsyn till. Först och främst är det viktigt att förstå att en PLB inte ska användas för icke-nödsituationer eller för enkla problem som kan lösas på egen hand. En PLB är avsedd för livshotande situationer där en persons säkerhet är i fara.
Det ska också tilläggas att nödsändare behöver registreras hos Sjöfartsverket. Något du kan läsa mer om här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…