Mot Somalia – marinofficer Johanna skriver om sig själv
Marinofficer Johanna Skoog och sjömannen Stefan Åkerberg kommer att dokumentera sina personliga upplevelser från EU-operationen i Adenviken vid Somalia. Till hösten kan materialet komma att användas på en utställning om sjöröveri och pirater.
Johanna och Stefan ingår båda i det svenska insatsförbandet med uppgift att eskortera hjälpsändningar och handelsfartyg och skydda dem från piratangrepp utanför Somalias kust. Dagböcker, foton och skisser från deras fyra månader i Adenviken kommer sen att bevaras i arkivet på Sjöhistoriska museet.
– När jag skriver i dagboken så är det rakt upp och ner vad som hänt och vad jag känner. Självklart är det mycket annat som tar tid här ombord, men det är skönt att skriva av sig vad som händer, berättar Johanna Skoog från HMS Malmö, marinofficer med tjänstgöring som eldledare.
Redan till hösten kan materialet komma att användas på Sjöhistoriska museet i Stockholm som då öppnar en utställning om sjöröveri och pirater, både i historien och i nutiden. Marinmuseum och Sjöhistoriska museet ingår båda i myndigheten Statens maritima museer.
Marinmuseum har under de senaste åren fokuserat på etnologisk dokumentation av marinen. Bland annat har man låtit intervjua marinanställda om kalla kriget och den stora strukturförändringen i början av 2000-talet.
– Det är viktigt att samla in material som kan berätta marinens historia för framtida generationer. Insatsen i Adenviken är en historisk händelse. För första gången sen andra världskriget värnar nu marinen frihandeln och skyddar handelssjöfart rent operativt. Det är ett av flottans klassiska uppdrag som blivit aktualiserat i vår globaliserade värld, säger Marinmuseums chef Richard Bauer.
Även sjömannen Stefan Åkerberg som ingår i besättningen ombord på stödfartyget HMS Trossö i Adenviken ska föra regelbunden dagbok. I anteckningarna är det personliga upplevelser som ska stå i centrum, inte marinstyrkans organisation och operativa verksamhet. Stefan och Johannas dagböcker kommer att granskas av Försvarsmakten innan de kan bli offentligt material i museets arkiv.
– Som tur är tänker jag inte så mycket på att det är andra som ska läsa det när jag kommer hem utan jag skriver som om det vore min personliga dagbok. Därför kan de ju komma att behöva sekretessgranska namn och händelser när jag kommer hem. Det svåra är att beskriva saker ombord som inte gemene man har insikt i, men för det mesta beskriver jag saker med militärtermer och översätter inte, säger Johanna.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…