Maneter i kylvattnet
Mårten hyrde Tures 43-fotare för tre veckors julisegling i Bohuslän. Hyran var tjugotusen kronor med en skadedeposition av tvåtusen. Dagen efter övertagandet låg Mårten i Marstrand och lämnade motorn igång i minst en halv timme för att ladda batteriet.
Vid hans återkomst hade motorn stannat och befanns ha skurit, troligen på grund av maneter i kylvattenintaget.
Mårten ville ej vänta på reparation utan hävde avtalet. Ture krävde ersättning med 7 500 kr för reparation, 15 000 för ej erlagd hyra och 850 kr för debiterad båtplatsavgift. Mårten kunde på sin höjd vitsorda reparationskostnaden.
Skiljedomaren framhöll att hyrestagaren enligt kontraktet svarade för fel som ej visats bero på ägaren eller båtfel, och att han därför måste täcka reparationskostnaden. Båtplatsavgiften var en direkt följd av reparationen och ingick i hyrestagarens ansvar.
Däremot hade kontraktet ingen bestämmelse om ansvar för sådan följdskada som hyresbortfall. Ansvar för sådant måste enligt vanliga regler bero på om skadan berodde på hyrestagarens fel. Det ansåg skiljedomaren att den gjorde, eftersom man inte bör lämna en båtmotor ingång obevakad under så lång tid som en halvtimme. Eftersom båten blev stillaliggande för reparation nästan hela hyrestiden, måste hyrestagaren täcka också den kostnaden.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…