Installera ett kylskåp

Funderar du på att sätta in ett kylskåp i båten? Kryssarklubbens tekniska kommitté hjälper dig tillrätta.
Läs också: Mat och kyla
Läs också: Hur fungerar ett kylskåp
När man ska installera ett kylskåp i båten eller byta ut sitt gamla är det i första hand tre frågor att ta hänsyn till.
- Hur stort kylutrymme behöver jag?
- Hur länge brukar jag vara ute till sjöss?
- Hur snabbt vill jag kyla ned matvarorna?
När frågorna är besvarade gäller det att göra en bedömning av energiförbrukning och pris.
Om det gäller ett elektriskt kylskåp måste t ex troligen batteriekapaciteten utökas så att man slipper köra motorn varje dag för att ladda batterierna.
Avgörande för energibehovet är dels kylutrymmets placering, d.v.s. hur varmt det är runt omkring, dels dess storlek, isolering och täthet. Ett kylskåp eller en kylbox bör därför inte placeras så att det utsätts för motorrummets värme.
Kylapparaten i skåpet eller boxen producerar också värme, som måste ledas bort. Detta sker bäst till sjövattnet utanför skrovet. I annat fall måste man säkerställa god luftcirkulation omkring de värmeavgivande ytorna för kylsystemet bör inte ytterligare värma luften i ruffen.
Att bygga in en box eller ett skåp i båten är ganska enkelt men det kan vara skäl att påpeka de två vanligaste misstagen:
- Isoleringens yttre hölje görs inte diffusionstätt (gastätt).
- Skåpdörren eller boxluckan sluter inte tillräckligt tätt. På ”köpeskåp” är dessa detaljer för det mesta av god kvalitet.
Ett annat viktigt val är skåp eller box. När man öppnar locket till en box ligger den kalla luften kvar. När en skåpdörr öppnas, rinner den däremot den kalla luften snabbt ut ur skåpet och ersätts med rumsluft. önskar man ekonomisera elförbrukningen maximalt är alltså en box att föredra. Dock vinner man ingenting om den görs så trång och djup att man måste lyfta korgar med varor upp i värmen för att nå det man söker. Under tiden i värmen drar varorna sekundsnabbt på sig fukt från luften vilket ger ännu större energiförlust än en öppen skåpdörr.
Sammanfattning
” Vill man ha låg strömförbrukning och korta nedkylningstider skall man välja ett kompressordrivet skåp eller box.
” Vill man ha en enkel och billig anordning men accepterar en högre strömförbrukning och längre nedkylningstid skall man välja termoelektrisk drift.
” Om man vill ha låg strömförbrukning spelar det ingen större roll om man väljer box eller skåp. Boxen håller kylan något bättre än skåpet men skillnaden är inte stor. När man öppnar dörren på ett skåp rinner den kalla luften ut och ersätts med varm luft, men det går inte åt så mycket energi att kyla ner den varma luften. Valet är mer en fråga om praktiska synpunkter som till exempel när båten lutar och man behöver komma in i kylutrymmet.
” En bärbar box har fördelen att den kan packas hemma med kalla varor innan den tas ombord. Samtidigt kan den vara svår att stuva ombord.
” Vill man ha en billig liten anordning skall man välja en bärbar termoelektrisk box. De är inte så stora, 10 – 20 liter och kostar bara runt tusenlappen.
Text: Ernst Blixt, Per-Erik Forssberg, Bo Sandgren, Harald Wenander, Sture Åström
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…