Eco-driving på sjön – bra för såväl miljön som plånboken
Skyhöga bränslepriser och pockande klimatångest är två anledningar till att anpassa farten till sjöss. På körskolor pratas det ofta om Eco-driving men visst går det att applicera även i båtlivet. Här kommer några tips!
Många är de som funderar över hur man kan köra mer bränslesnålt. Att anpassa sig efter det som på vägarna kallats för Eco-driving och kan minska bränsleförbrukningen med uppemot 40 procent enligt branschorganisationen Sweboat.
Under fjolåret drev organisationen en kampanj om just Eco-driving på sjön där man ville slå hål på myten om att ett bränslesnålt båtliv skulle vara tråkigt.
Men vad finns det för handfasta knep för att göra chocken vid pumpen mindre påtaglig?
Börja redan innan båtturen
Med regelbundna genomgångar av motorn där till exempel bränslefilter byts tar man på ett effektivt sätt bort partiklar som inte har i motorn att göra, det ökar också motorns effektivitet.
Är propellern anpassad för din motor och båt? Är bladen böjda eller har de naggats i kanten av en grundkänning? Propellern är ett mysterium i sig och kan vara värd att fundera lite extra kring då fel val eller en trasig kommer att öka bränsleförbrukningen.
Att man bör hålla skrovet rent från beväxning är allmänt känt och kan verka trivialt men en ren båtbotten gör stor skillnad.
Vet du inte riktigt när din båt går som mest effektivt? Ett sätt att få reda på detta är att installera en givare som mäter bränslekonsumtionen vid olika varvtal. Kanske ett större ingrepp men varför inte något att fixa med under vårrustningen?
Minska bråtet i stuvfacken och minska vikten. Ofta tar man med sig allt för mycket ut på sjön. Har man inte tänkt ut och åka vattenskidor kanske den utrustningen kan få stanna på bryggan. Det som behöver följa med kan med fördel lastas så centralt i båten som möjligt.
Gör skillnad under färden
Det är inte alltid den bästa lösningen att dra ner på farten. Ska man däremot öka gäller det att allt annat stämmer innan man gör så. Enklast är att börja köra med helt nedtrimmad motor för att sedan snabbt komma upp i planing. Väl uppe i planing kan man dra av på gasen något och trimma upp motorn. Då kommer du snabbt märka att båten går lättare och med mindre motstånd. En tumregel är att stänkvattnet ska ligga precis bakom mitten av båten. Har man trimmat ut för lite så plogar båten och för mycket så börjar den ”galoppera”.
Sällan är det bra att ligga runt 10 knop eller strax över. Här har båten inte kunnat plana ut men kämpar ändå för att försöka göra det. Är hastighetsbegränsningen 12 knop kan det istället vara bra att dra av på gasen och köra i skrovfart, tumregeln är att inte köra i fler knop än båten är lång, i meter räknat. Är farten å andra sidan fri så kan det vara klokt att gasa på i strax över planingfsfart eller där du enligt din bränsleflödesmätare ser att båten går som snålast.
Ett bra sätt att hålla koll på hur mycket motorn får jobba är också att hålla koll på svallet bakom båten. Är svallvågorna stora är med största sannolikhet även bränsleförbrukningen hög.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…