Allures 45.9 – ny hårdhudad långfärdsbåt
Franska Allures Yachting har som specialitet att bygga stryktåliga och trygga långfärdsbåtar med aluminiumskrov. Senast ut är Allures 45.9 som kan fås med hydraulköl som frestande alternativ till centerbord.
Sedd på håll så är nya Allures 45.9 förvillande lik sin lillasyster, den kritikerrosade Allures 39.9. Precis som lillasyster har den också ett stryktåligt skrov i aluminium samt däck och överbyggnad i plast.
Det är en kombination som inger trygghet och som har fått många att, inte bara drömma, utan faktiskt gå hela vägen och våga kasta loss för den stora resan.
Fylligare skrov
Nyheten frestar dock med ännu lite mer invändig rymd än sin föregångare. Inte minst tack vare sitt bredare akterskepp och fylligare bog.
En av Allures kända specialiteter är också att båtarna är begåvade med centerbord, vilket bäddar för smidig segling i tidvatten samtidigt som det möjliggör ankring i fler och grundare vikar. Centerbordet används också för att aktivt trimma seglingsegenskaprna.
Precis som med centerbordet har man då möjlighet att anpassa djupgåendet som det passar för tillfället – att ha en djup köl som effektivt motverkar avdrift eller reducera djupgåendet avsevärt för att kunna få tillgång till grunda vatten.
Både lättare och styvare
Den största vinsten med hydraulköl istället för centerbord är att ingen övrig ballast i båten behövs. Med vikten i kölen, där den gör mest nytta, blir båten inte bara två ton lättare utan kan dessutom bära mer segelyta.
Man får som man vill
Men det är bara grunden. För som beställare har man många möjligheter att komma med egna önskemål när det gäller planlösning, layout och speciella önskemål i övrigt.
Allures 45.9 har världspremiär på båtmässan i Düsseldorf den 21-29 januari.
Se också:
Test av Allures 45 – den lyxiga långseglaren.
Allures 45.9
Längd ö a: 14,75 m
Längd v l: 13,70 m
Bredd: 4,43 m
Djupgående med hydraulköl: 1,47-2,90 m
Djupgående med ceterbord: 1,06–2,90 m
Vikt: ca 12 600 kg
Motorstyrka: 55 hk
Pris: 409 700 euro + moms
Mer info: Navark.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…