Legendariska S-1 Sverige är till salu
Då och då händer det att det dyker upp en annons som är något alldeles extra. Och som är värd att uppmärksammas. Nu är legendariska S-1 Sverige till salu.
Ritad av Ruben Östlund 1929 och byggd av Johansson & Son båtbyggeri. Bara en sådan sak. Men det stannar inte där då denna båt i stort såväl som smått har fakta som imponerar. Eller vad sägs till exempel om:
- Två 27-liters Rolls Royce Meteor V12-bensinmotorer från Centurion stridsvagnar som är baserade på den typ av motor som används i det brittiska jaktflygplanet Supermarine Spitfire.
- Toppfart 81 knop.
- Sjunken och bärgad under ett rekordförsök i Powerboat Weekend Sandhamn.
S-1 Sverige konstruerades och byggdes för att sätta hastighetsrekord. Rekordet som skulle slås var världens då snabbaste båt, Garfield Woods Miss America VIII (89,4 knop kring 1930). Av olika skäl blev dock båten inte byggd vid denna tid.
Olycka i Sandhamn
Det var först 80 år senare som bygget påbörjades. Båten var klar och ställdes ut på mässan Allt för sjön i mars 2012. I maj 2012 sjönk båten i Sandhamn efter att en propeller hade träffat något hårt under en av de första testkörningarna.
Tog in vatten
Detta resulterade i att propelleraxeln och orsakade ett hål i skrovet, vilket innebar att båten tog in stora mängder vatten och att endast den främre delen av båten stack upp ur vattnet. Inga personer skadades.
I juli 2015 kapsejsade båten i hög hastighet under en förevisning på Powerboat Weekend i Sandhamn, där båten skulle färdas en sjömil på så kort tid som möjligt. Båten snurrade ett helt varv och besättningen blev kraftigt mörbultade av båtens interiör innan de kastades ut ur båten.
Inget allvarligt
Två av tre ombord på båten transporterades till sjukhus men alla undkom allvarliga skador. Båten sjönk till cirka 10 meters djup. Den bärgades senare och byggdes om vid Johansson & Son Båtbyggeri.”
Källa: Wikipedia
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…