"CE-märkningen är värdelös!"

Transportstyrelsen – CE-märkningens betydelse är lika med nollChrister Bergström arbetar på Transportstyrelsen och ska ensam kontrollera att alla båtar som säljs i Sverige uppfyller kraven för CE-märkning.
– Att fuska sig fram i båtbranschen är enkelt, säger han. 

Utternbåtar (Brunswick) har nyligen uppmärksammat sina kunder och Transportstyrelsen på att det finns ett konstruktionsfel i Uttern D77. Därför uppmanas nu alla som äger en Uttern D77 att kontakta sin återförsäljare för att få felet åtgärdat.

Felet består i att det finns elledningar som kan komma i kontakt med avgasröret från spisen, vilket kan orsaka brand.

Felet är en stor miss, såklart. Det hade kunnat gå illa. Men Uttern (Brunswick) tar ändå sitt ansvar med den äran. Och åtgärdar. Punkt.

Men när Hamnen.se börjar nysta vidare i ärendet så framkommer det att antalet mindre seriösa aktörer i båtbranschen är stort och att liknande fel säkerligen finns på många båtar.

Fel på Uttern D77 men tillverkaren tar sitt ansvar. 

Mindre nogräknade aktörer kan komma undan med att sälja båtar som är nedlusade med brister och fel. De CE-märker sina båtar själva och risken att någon kontrollerar att allt stämmer är minimal.

– Felet, säger Bergström, är att jag är ensam i Sverige om jobbet att kontrollera att alla CE-märkta båtar verkligen uppfyller kraven. Men jag står maktlös och har inte en chans att hinna med de kontroller som skulle behöva göras.

Han fortsätter:

– Det finns alltså anledning att tro att det finns många bristfälliga nyproducerade båtar som är till salu på marknaden.

Christer har nyligen kontrollerat båtar från Linder och Nimbus, för att nämna några exempel, och gläds åt hur smärtfritt det gick.

Men så finns det en annan sida. Den som märks när Christer Bergström till exempel rör sig på olika båtmässor i Sverige, där utställare tar omvägar för att slippa konfrontera honom.

Skippos utsände har tagit rygg på Christer Bergström på Transportstyrelsen under en arbetsdag och sett effekterna av att vara underbemannad som CE-kontrollant.

Ofta fastnar Bergströms kontroll redan vid punkt ett: ”Kontroll av dokumentation.” Det kan vara att en instruktionsbok saknas. Eller att… ja listan i denna första punkt är lång.

Allt är dock inte nattsvart. För i mörkret meddelar Bergström att Transportsyrelsen är i full färd att utbilda fyra nya inspektörer som kan bli en välbehövlig draghjälp åt Bergström.

Men än så länge kan man slänga på en 200-hästare på en egenhändigt urkarvad trädstam och sälja den på den öppna marknaden utan risk utan att du upptäcker det?

– Ja.

Se Skippos test av Uttern D77 här.

Många har läst

Populära båttester

Båtliv på höst och vinter

Skippo Upptäcker

Sommaren är över – snart dags för fixsäsong!

Hållbarhet & miljö