J/7 – ny smäcker dagseglare från prestandavarvet
Små, sportiga dagseglare tycks bli allt mer populära och J Composites vill såklart inte missa tåget. Nu lanserar man en 7-meters dagseglare liten nog att dra bakom bilen.
För lite drygt tre år sedan sjösatte välrenommerade J Composites en dagseglare vid namn J/9. Nu följer man detta med en sjumetersbåt byggd under samma paroll: Enkelhet och seglingsglädje utan att tumma på prestanda.
Andra har också läst:
Byggd för att passa de som finner glädje i segling men kanske inte tiden att vara ute veckor, eller ens dagar i sträck. Istället får man en båt som gör vad den ska när man väl är ute.
Trots sitt blygsamma djupgående på under 1,2 meter ska hon, åtminstone enligt tillverkaren själv, inte kräva något burkande tack vare att hela 46 procent av den totala vikten ligger i kölen.
Enkelhet genomsyrar hela filosofin. Receptet är ett beprövat sådant: rullfock, däckstående rigg och centrumlyft. Med tillgång till kran ska hon enkelt kunna lyftas ur sjön och dras bakom en vanlig stadsjeep eller pickup.
Tillvalen kan göra båten
Kryss i all ära men de om man ”bara ger sig ut för att segla” är sannolikheten hög att man även njuter av lite undanvind. Bland tillvalen såvälfast monterat peke som spinnakerutrustning för de som förutom en dagseglare även vill utmana under klubbkappseglingar.
Därtill vore det snudd på kriminellt att inte pröjsa extra för badstege när båten redan kommer med en inbyggd badbrygga.
Några prisuppgifter har ännu inte publicerats men Skipporedaktionen kommer att hålla utkik under vårens mässor och hålla tummarna för en provsegling framöver!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…